به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، محمود ترفع در مورد برنامههای شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران در سال جاری، گفت: در راستای نوسازی ناوگان و بر اساس بودجه مصوب سال ۹۹ ابلاغی از سوی شورای شهر تهران، مقرر شده است تعداد ۳۰۰ دستگاه اتوبوس از محل اعتبارات شهرداری تهران خریداری و در خطوط اتوبوسرانی سطح شهر بکارگیری شود. همچنین در نظر است با توجه به تصمیمات اتخاذ شده، تعداد ۱۶۵۰ دستگاه اتوبوس نو از محل اعتبارات دولت تهیه و به ناوگان اتوبوسرانی شهر تهران افزوده شود.
وی اظهار کرد: با توجه به متوسط عمر بالای اتوبوسهای حملونقل عمومی که بالغ بر ۱۱.۵ سال است، در نظر داریم از محل اعتبارات صندوق امید نسبت به بازسازی تعداد ۱۰۰۰ دستگاه اتوبوس فرسوده اقدام کنیم.
ترفع افزود: با توجه به مشکلات پیش روی تامین اتوبوس و در راستای استفاده بهینه از ظرفیت ناوگان بر اساس تقاضای سفر، اتوبوسرانی تهران نسبت به بازنگری خطوط و شناسایی خطوط کم تقاضا اقدام کرده است؛ چراکه در این خطوط کم مسافر، تغییر مد حملونقل عمومی به عنوان یکی از راهکارها در دستور کار قرار گرفته است.
- استقرار مینیبوس به جای اتوبوس در خطوط کم مسافر
مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی شهر تهران با بیان اینکه در این خطوط کم مسافر، ناوگان اتوبوس به مینیبوس تغییر یافته است، خاطرنشان کرد: این تغییر نوع ناوگان در حالی است که استفاده اتوبوس در خطوط مورد نظر که مسافر کمی داشتند اصلا توجیه حمل و نقلی نداشت.
ترفع افزود: بر اساس مطالعات انجام شده در بعضی از خطوط به علت تقاضای کم، استفاده از اتوبوس برای این مسیرها توجیه ندارد و مینیبوسها را برای خطوط کم تقاضا بهکار گرفتهایم.
وی در مورد وعده دولت در مورد ورود اتوبوسهای جدید به تهران، گفت: با توجه به حجم بالای فرسودگی ناوگان حملونقل عمومی شهر تهران، حل این مشکل فراتر از توان و امکانات یک بخش یا نهاد خاص همچون شهرداری است و نیازمند ایجاد عزم و اراده یکپارچه در کلیه نهادها و سازمانهای ذیربط دولتی و غیردولتی هستیم.
مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی شهر تهران افزود: در همین راستا مصوبات و طرحهای متعددی از جمله پرداخت تسهیلات، کمک دولت و ... از سوی هیئت دولت ارائه شده است که متاسفانه با بروز مشکلات جدید و پی در پی اقتصادی و یا بعضاً عدم همکاری سایر نهادهای ذیربط، هیچ یک از این طرحها به صورت کامل و جامع اجرایی نشده است؛ در این میان با وجود تحولات اقتصادی اخیر همچون تحریمهای ظالمانه و تورم و افزایش چند برابری قیمتها، بخش خصوصی نیز توانایی بسیار محدودی در نوسازی ناوگان خود داشته و نوسازی ناوگان در سطح کلان و به صورت جامع مستلزم بهرهگیری از تسهیلات و مساعدت دولت است.
ترفع با تاکید بر اینکه از سال ۸۹ تا کنون هیچ اتوبوسی از طرف دولت به شهرداری تهران تخصیص نیافته است، گفت: از دولت انتظار میرود که نسبت به اجرای مصوبات و طرحهای معوق در راستای اجرای فرآیند نوسازی ناوگان فرسوده اتوبوسرانی تهران اقدام کند، چرا که حل این مشکل فراتر از توان و امکانات شرکت واحد اتوبوسرانی و شهرداری است و نوسازی ناوگان اتوبوسرانی در سطح کلان و بصورت جامع مستلزم بهرهگیری از تسهیلات و مساعدت دولت است.