به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، علی متقیان اظهار کرد: اوتیسم یک اختلال نافذ رشد بوده که در سه سال اول زندگی در فرد ظاهر میشود که علت مشخصی ندارد، این اختلال مهارتهای اجتماعی و ارتباط برقرار کردن را مختل میکند.
وی ادامه داد: یکی از اهداف مهم درتربیت این کودکان افزایش مهارتهای ارتباط برقرار کردن است که برای رسیدن به این امر قدم اول کشف، معاینه و تشخیص زودهنگام این کودکان است و پس از آن با مداخله و آموزش میتوان به این افراد کمک کرد، که در این رابطه فضای آموزشی مناسب یکی از ارکانهای مهم در پیشبرد اهداف، با توجه به نیازهای این کودکان است.
متقیان یادآور شد: هماکنون در مرکز خراسان شمالی یک مدرسه تخصصی ویژه دانشآموزان اوتیسم وجود دارد که شامل کلاسهای کاردرمانی، گفتار درمانی و اتاق تاریک است.
وی ادامه داد: این مکان موقتی است، در حال حاضر از سوی یکی از خیرین، مدرسه تخصصی اوتیسم در زمینی به مساحت هفت هزار متر مربع کلنگزنی شده و طی دو سال آینده عملیات ساخت آن به اتمام میرسد.
متقیان گفت: محیط نقش اساسی در شکلگیری احساس ارزشها و توانمند ساختن این کودکان برای ورود به جامعه دارد، روانشناسان محیطی بر ایجاد فضایی مناسب و کاربردی متناسب با نیازهای این چنین افرادی تاکید دارند.
وی افزود: فضای آموزشی در حد امکان باید ساده و بدون تزیین باشد، سادگی و جزئیات میتواند وسواس را کاهش دهد و به دلیل تفاوت حساسیت افراد اوتیستیک به فضاهای باز و بسته، ترکیب فضاهای باز و بسته میتواند به کاهش اضطراب این افراد کمک کند، طراحی محیطهای محرک حسی کم، بدون سرو صدا و استفاده از نور غیر مستقیم و بدون خطر برای استقلال و امنیت این کودکان ضروری است، فضای کلاسها شرایط استفاده از متدهای مختلف را در آموزش فراهم کند.
متقیان اضافه کرد: هماکنون ۳۶ دانشآموز دارای اختلال اوتیسم درمدرسه تخصصی استان مشغول به تحصیل هستند، تعداد دانشآموزان و کودکان دارای اختلال اوتیسم در جهان، کشور و به ترتیب استان در حال افزایش بوده به طوری که نسبت آن در هر ۵۸ دانش آموزیک نفراست.
وی بیان کرد: اختلال اوتیسم دارای طیفهای مختلف از خفیف تا شدید است، این اختلال بیشتر در بین پسران وجود دارد به طوری که هماکنون از ۳۶ دانشآموز استان فقط دو مورد دختر بوده و مابقی پسر هستند.
متقیان با اشاره به اینکه وجود اختلال اوتیسم در بین پسران چهار برابر دختران است، گفت: شاید در میان دختران نیز این اختلال وجود داشته باشد اما نمود آن در میان پسران بیش از پیش است.
رئیس آموزش و پرورش استثنایی خراسانشمالی عنوان کرد: تغییر روشهای زندگی، ازدواج دیر هنگام، مسائل فرهنگی و اجتماعی، تغذیه از مهمترین عوامل بروز اختلال اوتیسم در بین کودکان محسوب میشود.