یک قلاده فُک خزری که در محدوده مرزی ایران با ترکمنستان به تور ماهیگیران گلستانی افتاده بود از سوی صیاد گمیشانی به مرکز تحقیقات و بازتوانی سگ‌های آبی هلند در ایران تحویل داده شد.

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایرنا، این فک خزری نر حدود یک ساله از ناحیه پهلوی راست دچار جراحت شده و در حال درمان است.

به علت ضعف بدنی شدید، امکان تغذیه برای این فک میسر نیست و در حال حاضر غذای آماده که معجونی از ماهی چرخ شده به صورت محلول است از سوی لوله به این حیوان خورانده می‌شود.

امیر شیرازی، نماینده مرکز تحقیقات و بازتوانی سگ‌های آبی هلند در ایران یکشنبه ۱۴ اردیبهشت با قدردانی از همراهی این صیاد گلستانی برای تحویل فک گرفتار گفت: نمونه‌برداری، بیومتری و معاینات، درمان‌های ضد انگلی و تغذیه دستی این فک در حال انجام است که پس از بهبودی در زیستگاه خود رها می‌شود.

فُک تنها گونه پستاندار خزر است و جمعیت آن به دلیل صید بی‌رویه در حوزه برخی کشورهای حاشیه دریا سیر نزولی دارد، هر چند به گفته شیرازی؛ در حوزه جنوب خزر و در محدوده استان‌های شمالی ایران موردی از صید این گونه گزارش نشده است.

فُک خزری (نام علمی: Pusa caspica) یکی از کوچکترین فک‌های بدون گوش و از پستانداران کمیاب آبزی دنیاست، این گونه زندگی اجتماعی داشته و در دسته‌های بزرگ مشاهده می‌شود، مهمترین اندام حسی فک مانند سایر سگ‌های آبی سبیل‌های آن است که او را قادر می‌سازد بدون حس بینایی و شنوایی به صید ماهی در زیر آب بپردازد.

فک در آب زندگی می‌کند و تنها برای زادآوری و گاهی استراحت به ساحل می‌آید، در خشکی بسیار کم‌تحرک، اما در آب فعال است، این گونه به دلیل صید بی‌رویه و به‌هم خوردن شرایط زیستی و کاهش شدید جمعیت نیازمند حمایت بین‌المللی است.

فک خزری به‌طور میانگین ۱۵۰ سانتیمتر طول و ۶۸ کیلوگرم وزن دارد و یکی از کوچک‌ترین انواع فک به شمار می‌رود، در گذشته تعداد زیادی از فک‌ها برای استفاده از پوست و گوشت شکار می‌شدند، اکنون هم هر سال تعدادی از آنها در تورهای ماهیگیران گرفتار یا کشته می‌شوند.

گروه امداد و نجات فک خزر در سال ۱۳۸۹ با کمک مرکز تحقیقاتی و درمانی سگ دریایی کشور هلند و با همراهی سازمان حفاظت محیط‌زیست ایران شروع به کار کرد، رهایی فک‌های آسیب‌دیده و گرفتار در تورهای صیادی، تیمارداری، ثبت اطلاعات مربوط به فک‌های یافت شده، نمونه‌برداری از حیوانات زنده و جمع‌آوری نمونه‌های بافتی از لاشه‌های کشف شده با هدف کنترل سلامت زیستی اکوسیستم خزر از فعالیت‌های این گروه است.