به گزارش همشهریآنلاین به نقل از ایسنا، با دیدن عکس اولین سوالی که به ذهنم خطور کرد این بود چرا با توجه به شیوع همهگیر بیماری کرونا و تعطیل شدن مدارس در کل کشور، این آموزگار به تنهایی در حیاط مدرسه مشغول تدریس به یک دانشآموز است.
معصومه فرجاد، آموزگار پایه اول دبستان شهید لَمتَر محمدی شهرستان رامسر، مازندران پس از اطلاع از مشکلات و بیماری سرپرست خانواده دانشآموز خود، تدریس را در حیاط مدرسه انجام داد.
اینبار گمان دیگری به ذهنم رسید حتما والدین یا یکی از اولیای این دانشآموز به بیماری کرونا مبتلا شده و امکان تحصیل در خانه برای این محصل فراهم نیست و بنابراین خانم معلم، شاگرد خود را به مدرسه دعوت کرده است.
برای پی بردن به حقیقت ماجرا که چرا این آموزگار دست به چنین کاری زده تصمیم گرفتم که از خود او موضوع را جویا شوم.
معصومه فرجاد که بیش از ۱۵ سال سابقه کار در مقطع ابتدایی و پیش دبستانی دارد به تشریح ماجرا پرداخت و اظهار کرد: این دانشآموز که یک از شاگردان خوبم در پایه اول ابتدایی است به دلیل مشکلات خانوادگی از حضور در کلاسهای غیرحضوری جامانده و به خصوص در درس ریاضی عقب افتاده بود، به همین دلیل از او خواستم تا روزهای شنبه و دوشنبه به مدرسه آمده تا با برگزاری کلاس جبرانی عقبماندگی وی جبران شود.
وی در پاسخ به سوال خبرنگار که چرا مشخصا این دانشآموز را انتخاب کرده و مشکلات خانوادگی او چیست، گفت: خانواده دانشآموز در خانه مادربزرگ که همان مادرِ پدر شاگردم است، ساکن هستند، مادربزرگ این دانشآموز به علت سکته مغزی در بستر افتاده و قادر به فعالیت نیست و همچنین پدر دانشآموز که کارگر ساختمانی بوده با پرت شدن از داربست دچار شکستگی دست شده است بنابراین مشغله مادر این محصل بسیار زیاد بوده و دیگر قادر به رسیدگی درس فرزندش نیست.
این معلم رامسری افزود: بنا به دلایل فوق تصمیم گرفتم برای کمک به خانواده دانشآموز و همچنین جبران عقبافتادگی درسی محصل این کار را انجام دهم چراکه معلمان در واقع عضوی از خانواده دانشآموزان محسوب میشوند، هم ساعات زیادی با آنان بوده و هم نسبت به محصلان خود مسئولند و از آنجا که او شاگرد کلاس اول دبستان بوده که پایه حساس آموزشی به شمار میرود بنابراین به این کار اقدام کردم.
فرجاد در پاسخ به سوال آیا به نظر شما میتوان این اقدام را به عنوان یک راهکار فراگیر برای تمام دانشآموزان نیازمند اجرایی کرد، گفت: معتقدم در وهله اول باید دانشآموزانی که مشکلدار بوده و باوجود خانهنشینی قادر به تحصیل نیستند، را شناسایی کرد و سپس در گام بعدی با هماهنگی اولیای مدرسه و دانشآموزان و برنامهریزی دقیق این دانشآموزان تحت پوشش علمی قرار گیرند.
وی مدرک کارشناسی علومتربیتی دارد، شایسته میدانم درباره ماهیت شبکه آموزشی دانشآموزان موسوم به «شاد» از وی سوالاتی بپرسم، اینکه آیا این سامانه توانسته در شرایط کرونا موفق عمل کند و اگر کرونا در سال ۹۹ ادامه یابد آیا شاد میتواند جایگزینی برای تحصیل دانشآموزان باشد.
این معلم رامسری تصریح کرد: در ابتدای امر بسیاری از والدین و حتی برخی معلمان نسبت به این سامانه جبهه گرفتند و استقبال خوبی در ابتدا از شبکه آموزشی دانشآموزان نشد اما با پیشرفت زمان و الزامی شدن استفاده از سامانه از سوی وزارتخانه، همگی عضو شدند که بهدلیل نبود زیرساختها و فقدان بسترهای لازم اختلالاتی هنگام استفاده از سامانه ایجاد میشود.
فرجاد خاطرنشان کرد: پایین بودن سرعت و عدم پوشش همگانی اینترنت مشکلاتی است که در در این بین وجود دارد و چنانچه این معایب رفع شود میتواند، موثر باشد.
وی گفت: فضای مجازی به هیچ عنوان مناسب تحصیل سنین پایین نیست، در سطوح ابتدایی ارتباط معلم با دانشآموز عامل اصلی برای تعلیم و تربیت است و تا ارتباط مطلوب و مناسب بین معلم و شاگرد برقرار نشود تدریس مثمرثمر نخواهد بود بنابراین دانشآموزان سنین پایه نیازمند ارتباط چشمی و نزدیک با معلم خود هستند.
این معلم رامسری یادآور شد: در آموزش سطوح ابتدایی نخست باید ارتباط نزدیک حسی و عاطفی محقق شود و سپس تدریس انجام گیرد، بر این اساس استفاده از فضای مجازی برای سطوح پایه به تنهایی کاربردی نداشته و چنانچه در کنار آموزش حضوری قرار گیرد میتواند قابل قبول باشد.
گفت و گویم با این معلم به پایان رسیده و با خود میاندیشم که چه بسیارند از این معلمان که بیمنت، همچون باران بر کویر خشک اندیشهها میبارند و هر سختی را به جان میخرند تا نسلی پویا و موفق تربیت کنند برای فردایی بهتر و با همه چالشهای موجود این معلمانند که کارخانه انسان سازی هستند و آینده تا ابد مدیون معلم است