آزاده مختاری: مرد طلافروش بعد از ورشکسته شدن، با همدستی 6 سارق حرفه‌ای باند سرقت از طلافروشان شهرستانی را به راه انداخت اما در حالی که این جوان و همدستانش هیچ ردی از خود برجای نگذاشته بودند، در دوربین‌های مداربسته پلیس در سطح پایتخت شکار شدند.

سرقت پشت چراغ قرمز

25 فروردین ماه، کارآگاهان اداره یکم پلیس آگاهی تهران بزرگ- ویژه مبارزه با سرقت مسلحانه- از سرقت محموله6 کیلویی طلا در پشت چراغ قرمز خیابان کمالی تهران اطلاع پیدا کرده و به سرعت خود را به محل حادثه رساندند.

 بررسی‌های اولیه بیانگر آن بود که وقتی خودروی2 طلافروش شهرستانی که برای خرید طلا از یکی از استان‌های غربی کشور به تهران آمده بودند در پشت چراغ قرمز توقف کرده است، مردان ناشناسی با حمله‌ای غافلگیر‌کننده آنها را به گلوله بسته و 2کیف طلا و جواهرات آنها را سرقت کرده‌اند.

«سارقان 4 نفربودند که سوار بر 2 موتورسیکلت به‌خودروی ما نزدیک شدند. یکی از آنها با شلیک گلوله همکارم را ازناحیه پای راست مجروح کرد و همزمان همدستانش 2 کیف دستی همراه ما را که 6کیلوگرم طلا داخل آن بود ربودند و به سرعت متواری شدند.» این بخشی از اظهارات یکی از طلافروشان بود که در نخستین تحقیقات پلیسی بیان کرد.

وی در توضیح ماجرا به ماموران گفت: من و همکارم، شاگرد یکی از طلافروشان مشهور شهرمان هستیم که هر هفته برای خرید طلا با هواپیما به تهران می‌آییم، امروز هم مثل همیشه برای خرید به تهران آمدیم اما بعد از خرید طلا در مسیر بازگشت به فرودگاه، مردان مسلح به ما حمله ور شدند و در یک چشم بر هم زدن محموله طلا را به سرقت بردند.

 در حالی که سارقان مسلح هیچ سرنخی از خود برجای نگذاشته بودند، کارآگاهان پلیس آگاهی در نخستین مرحله از تحقیقات دریک عملیات گسترده، به بررسی تمام دوربین‌های مداربسته‌ای که توسط پلیس در سطح شهر نصب شده است پرداختند و مسیر حرکت طلافروشان از فرودگاه تا بازار تهران واز بازار تا محل حادثه را مورد بازبینی قرار دادند.

گروه تحقیق پلیس، در جریان بررسی تصاویر ضبط شده به مرد جوانی برخوردند که در زمان وقوع سرقت‌، چهره وی در 3 دوربین مختلف در اطراف محل سرقت شکار شده بود و رفتارهای بسیار مشکوکی داشت.

هنگامی که این تصاویر به مالباختگان نشان داده شد، آنها با تعجب مدعی شدند وی یکی از طلافروشان سابق شهرشان است که مدتی قبل ورشکسته شده و روز حادثه نیز همراه آنها با هواپیما به تهران آمده است.

به این ترتیب در این مرحله از تحقیقات، مرد جوان به‌عنوان یکی از مظنونان اصلی پرونده مطرح شد و برای بررسی‌های تخصصی در باره این متهم، گروهی از کارآگاهان پلیس آگاهی تهران به محل اقامت وی در غرب کشور رفته و او را در منزلش بازداشت کردند.

مرد جوان اگر چه ابتدا مدعی بود از وقوع سرقت اطلاعی ندارد اما ضدونقیض گویی‌های وی، احتمال دخالت او در این سرقت مسلحانه را تقویت کرد و سرانجام وی لب به اعتراف گشود.

ورشکستگی تاثیربسیار بدی روی من گذاشت، نابود شده بودم، سعی کردم دوباره سرمایه‌ای جمع کرده و به بازار طلا برگردم اما بی‌فایده بود و سرانجام تسلیم وسوسه شیطانی شده و نقشه سرقت از همکاران سابقم را طراحی کرده و با همدستی یک نفر از دوستانم و چند خلافکاری که او در تهران می‌شناخت، تصمیم به اجرای نقشه گرفتیم.

برای اجرای نقشه‌‌مان، شاگردان یکی از طلافروشان بزرگ همشهری‌مان را انتخاب کردیم و با سوءاستفاده از آشنایی قبلی که با آنها داشتم، چندین بار در سفرهایی که برای خرید طلا به تهران آمدند با آنها همراه شدم و از زمان و مسیرهای عبور آنها اطلاع پیدا کردم.

روز حادثه همراه آنها از تبریز به تهران آمدم و با اطلاعاتی که در اختیار همدستانم قرار دادم در مسیر بازگشت آنها از بازار طلا، مردان خلافکار به آنها حمله ورشدند و نقشه سرقت را به اجرا گذاشتند.

سرهنگ عباسعلی محمدیان - رئیس پلیس آگاهی پایتخت – روز گذشته با اعلام این خبر گفت: با انجام تحقیقات تخصصی، کارآگاهان اداره یکم آگاهی موفق به دستگیری 3 عضو دیگراین باند مسلح شده‌اند که در میان آنها یک کیف قاپ حرفه‌ای و مشهور پایتخت دیده می‌شود.

وی افزود: تحقیقات برای دستگیری سایر اعضای باند و دیگر جرایم احتمالی آنها ادامه دارد.