مسئول مرکز رسیدگی به امور مساجد استان همدان با تأکید بر نقش رسانه‌ها در فرهنگ‌سازی و آموزش به مردم گفت: باید در کنار رعایت بهداشت و فاصله‌گذاری اجتماعی از ایده‌های تهاجمی نیز برای سهولت زندگی خود و محدود کردن حیات کرونا استفاده کنیم.

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایسنا، حجت‌الاسلام‌ محمدرضا محمدی‌پیام اظهار کرد: در شرایط کنونی و با شیوع ویروس کرونا به‌جای این‌که بیماری را از بین ببریم و مواجهه مسالمت‌آمیزی با آن داشته باشیم، خود را محدود کردیم اما کرونا ماندگار است و مردم باید یاد بگیرند در کنار این ویروس زندگی کرده و برای حل مساله تلاش کنند.

وی بیان کرد: ایده پردازی دو حالت تهاجمی و تدافعی دارد، رعایت فاصله اجتماعی و استفاده از ماسک ویروس کرونا را محدود می‌کند اما ما باید در کنار رعایت بهداشت و قرنطینه از ایده‌های تهاجمی نیز برای سهولت زندگی خود و محدود کردن حیات ویروس استفاده کنیم.

مسئول مرکز رسیدگی به امور مساجد استان همدان اضافه کرد: مدتی قبل مساجد برای پذیرایی در هنگام مناسبت‌ها و مراسم از لیوان‌های شیشه‌ای یا ظروف یک‌بارمصرف پلاستیکی استفاده می‌کردند که بااطلاع رسانی و فرهنگ‌سازی در زمینه سرطان‌زا بودن این ظروف پلاستیکی و آگاه شدن مردم ظروف یک‌بارمصرف کاغذی جایگزین آن‌ها شد.

وی بیان کرد: فرهنگ‌سازی و ایجاد تغییر در عادات مردم نیاز به ارائه آموزش‌های لازم از طریق رسانه‌ها دارد، استفاده از جامهری‌های سبدی و مهرهای سنگی که قابلیت شست‌وشو بعد از هر نماز جماعت را دارد، یکی از ایده‌های مناسب برای مسجد در ایام شیوع کرونا است.

محمدی پیام گفت: مردم در مساجد می‌توانند از سجاده‌های سفره‌ای یک‌بارمصرف برای جلوگیری از تماس دست‌ها با زمین استفاده کنند و بعد از خواندن نماز آن را دور بیندازند، تنظیم چشم الکترونیک برای در ‌های ورودی در مساجدی که شرایط مالی مناسبی دارند یا قرار دادن وظیفه باز و بسته کردن در مسجد بر عهده یکی از افراد باشد تا از تماس دست‌ها با دستگیره در ورودی و خروجی مساجد جلوگیری شود.

وی نصب شیر و جاصابونی مایع خودکار برای بخش سرویس بهداشتی را از ایده‌های مناسب برای جلوگیری از شیوع کرونا ویروس در مساجد برشمرد و افزود: کیک و آبمیوه‌های بسته‌بندی‌شده برای پذیرایی در مناسبت‌ها و مراسم مسجد استفاده شود و مردم برای انجام نذر خود مواد خوراکی را با رعایت نکات بهداشتی تهیه و درون پلاستیک قرار دهند.

مسئول مرکز رسیدگی به امور مساجد استان همدان بیان کرد: مردم می‌توانند با رعایت کامل نکات بهداشتی در منزل وضو بگیرند، قرار دادن شخصی با وسایل بهداشتی لازم به‌عنوان کفش دار به‌منظور جابه‌جا کردن کفش نمازگزاران نیز ایده دیگری برای رعایت نکات بهداشتی در مساجد است.

وی درباره فاصله نمازگزاران هنگام اقامه نماز جماعت گفت: مردم می‌توانند در هنگام اقامه نماز جماعت به‌گونه‌ای بایستند که هر نمازگزار دست خود را به سمت چپ و راست بازکرده و نوک انگشتان شانه نفر بعدی را لمس کند.

محمدی پیام با تأکید بر آموزش ایده‌های فوق به مردم توسط رسانه‌ها خاطرنشان کرد: با رعایت نکات بهداشتی و اجرای ایده‌های گفته‌شده در مساجد دیگر اقامه نماز جماعت باعث شیوع کرونا ویروس در بین مردم نخواهد شد.