مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان شمالی گفت: شیوع کرونا به بخش گردشگری و مشاغل وابسته به آن در این استان ۸۶۳ هزار نفری تا پایان فروردین ماه امسال ۱۳۹ میلیارد ریال خسارت زد.

به گزارش همشهری به نقل از ایرنا، حبیب یزدان‌پناه روز پنجشنبه ۱۸ اردیبهشت اظهار داشت: ۵۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال از این خسارت مربوط به هتل‌ها، متل‌ها مهمانپذیرها و اقامتگاه‌های بومگردی خراسان شمالی است.

وی افزود: واحدهای پذیرایی بین راهی و سفره خانه‌های سنتی این استان نیز ۷۵ میلیارد و ۴۰ میلیون خسارت دیده اند.

یزدان‌پناه در مورد برآورد خسارت دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری نیز اظهار داشت: این دفاتر نیز با خسارت ۱۰ میلیارد و ۷۵۰ میلیون ریالی مواجه شده اند.

وی با بیان این‌که خسارت‌های وارد شده به بخش گردشگری استان شامل راهنمایان گردشگری و موسسات آموزش گردشگری نیز هست گفت: این قشر از جامعه یک میلیارد و ۶۵۰ و موسسات و مراکز آموزشی این بخش نیز ۱۸۰ میلیون ریال خسارت دیده اند.

یزدان‌پناه  افزود: واحدهای اقامتی استان با شیوع کرنا و متوقف شدن چرخه اقتصادی خود مجبور به تعدیل ۷۵درصد نیروهای خود شده‌اند که این رقم در مراکز اقامتی مانند هتل‌ها ۳۰۶ و در بومگردی‌ها ۱۵۰ نیرو است.

وی اظهار داشت: در مراکز پذیرایی و سفره خانه‌های سنتی نیز ۷۵درصد نیروها که شامل ۳۰۶ نیرو می‌شود تعدیل شده‌اند و در دیگر بخش‌ها مانند دفاتر مسافرتی، راهنمایان گردشگری و موسسات و مراکز اموزشی استان نیز ۷۷ نفر تعدیل و بیکار شده اند.

یزدان‌پناه افزود: این خسارت‌ها بخش گردشگری استان را با مشکلات اقتصادی و اجتماعی زیادی مواجه کرده است اما امیدواریم به زودی شرایط بهتر شود و با تدابیری مانند پرداخت کمک دولتی و تسهیلات مشکلات کاهش یابد.

خراسان شمالی ۱۵۵ مرکز اقامتی و رفاهی دارد.

 این مراکز اقامتی و رفاهی شامل هفت واحد هتل، یک آپارتمان، یک متل، ۱۱ واحد مهمان‌پذیر، ۶۵ واحد پذیرایی، ۳۲ اقامتگاه بوم‌گردی و ۳۸ خانه مسافر است.

 خراسان شمالی با برخورداری بیش از ۱۱۵ جاذبه گردشگری، دو منطقه نمونه ملی و ۲۲ منطقه نمونه استانی، در صورت فراهم شدن زیرساخت‌ها، ظرفیت‌های بسیار خوبی برای جذب گردشگر دارد.