مدیرعامل آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد گفت: در صورت تامین ۱۰۰ میلیارد تومان از مجموع ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار سد تنگ‌سرخ، این سد درکمتر از ۱۶ ماه به بهره‌برداری رسیده و آبگیری می‌شود.

به گزارش همشهری به نقل از ایرنا، علی داودی روز پنجشنبه ۱۸ اردیبهشت افزود: سد مخزنی تنگ‌سرخ یکی از سدهای خاکی جنوب کشور محسوب می‌شود که هدف از ساخت آن تامین آب شرب شهر یاسوج و بخش‌هایی از استان فارس و همچنین تامین آب مورد نیاز روستاهای مسیر و حومه در کهگیلویه و بویراحمد و فارس است.

وی بیان کرد: در سال ۹۸ پیشرفت عملیات اجرایی سد تنگ سرخ از ۱۲ درصد به ۲۵ درصد رسید و هم‌اکنون پیشرفت کلی سد ۳۳ درصد است.

داودی اظهار کرد: از زمان مطالعات علمی و کارشناسی سد تنگ سرخ تاکنون افزون بر ۲۲ میلیارد تومان از اعتبارات پرداخت شده که رقمی حدود ۱۸ میلیارد تومان آن به عوامل اجرایی پرداخت شده است.

وی ادامه داد: عملیات اجرایی این سد از سال ۹۱ آغاز شد که به دلیل مشکلات اعتباری، عملیات اجرایی آن ناموفق بود و به ناچار بازبینی‌هایی با هدف کاهش هزینه‌های اجرای طرح انجام شد.

مدیرعامل آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: در نیمه دوم سال ۹۶، مراحل ساخت سد به صورت تعاملی با پیمانکار، قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء و با کارفرمایی آب منطقه‌ای استان آغاز شد.

سد تنگ‌سرخ از نوع خاکی-سنگریزه‌ای با هسته رسی بوده که ارتفاع آن از پی ۶۶.۵ متر، طول تاج سد ۹۱۷ متر، عرض تاج سد ۱۰ متر و حجم مخزن در رقم‌های نرمال بهره‌برداری ۱۲۵ میلیون متر مکعب و حجم تنظیمی سد ۲۰۰ میلیون متر مکعب است.

این سد در ۳۵ کیلومتری یاسوج مرکز کهگیلویه و بویراحمد بر روی رودخانه بشار در منطقه تنگ سرخ در حال ساخت است.

کهگیلویه و بویراحمد دارای ۲سد به ظرفیت حدود ۶۰۰ میلیون متر مکعب است و یک سد به نام چم شیر با حدود ۲میلیارد متر مکعب ظرفیت مراحل پایانی ساخت خود را طی می‌کند.

برچسب‌ها