فقط دو هفته شیوع کرونا و بسته شدن خطوط هوایی و فرودگاه‌ها کافی بود تا درآمد شرکت هواپیمایی ایرفرانس-کی‌ال‌ام در سه ماه اول سال ۲۰۲۰ رقمی در حدود ۸۱۵ میلیون یورو (۸۸۰ میلیون دلار) کاهش یابد.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از فرانس۲۴، ایرفرانس-کی‌ال‌ام هم بسان بسیاری دیگر از شرکت‌ها و خطوط هوایی در گوشه و کنار دنیا برای جبران زیان مالی هنگفت دست به دامان کمک‌های دولتی شد. این شرکت فرانسوی-هلندی در مرحله اول هفت میلیارد یورو از دولت‌های فرانسه و هلند کمک گرفت و حالا درخواست دو تا چهار میلیارد یورو هم کرده است.

مدیران ایرفرانس-کی‌ال‌ام امیدوارند به لطف کاهش گسترده نیروی کار و دادن مرخصی اجباری به نیروها هزینه‌های ماهانه سه ماه دوم سال را به ۴۰۰ میلیون یورو کاهش دهند و هر ماه دست‌کم ۳۵۰ میلیون یورو صرفه‌جویی کنند. زیان ۸۱۵ میلیون یورویی در سه ماه اول تازه نوک یک کوه یخ بسیار بزرگ است. با زمین‌گیر شدن ۹۵ درصد هواپیماها و پروازها در ماه‌های آوریل تا ژوئن، این شرکت باید منتظر یک رقم بسیار بزرگ زیان و کاهش درآمد تا اوایل تابستان و بازگشت دوباره مسافران باشد.

پیش‌بینی می‌شود ایرفرانس-کی‌ال‌ام در سه ماه سوم هم با ۲۰ درصد توان خود کار کند. درآمدهای این شرکت در سه ماه اول ۲۰۲۰ با بیش از ۱۵ درصد کاهش به حدود پنج میلیارد یورو رسید و به این ترتیب زیان خالص از ۳۲۴ میلیون یورو تا رقم ۱.۸ میلیارد یورو بالا رفت. ضمن اینکه ایرفرانس-کی‌ال‌ام از کاهش شدید قیمت بنزین هواپیما هم به دلیل قراردادهای بلندمدت خود برای تامین سوخت هواپیماها ۴۵۵ میلیون یورو ضرر کرد.