به گزارش همشهریآنلاین به نقل از ایرنا، بر این اساس ایثارگران عرصه علم و دانش به میدان آمدند تا جهادی دیگر را رقمزده و باوجود مشکلاتی که خود به دلیل شرایط حاکم با آن دستبهگریبان بودند، چراغ تعلیم و تربیت را فروزان نگاهدارند.
هرچند استفاده از فنّاوری و ابزارهای نوین، زمینه را برای ارتباطگیری با دانشآموزان از راه دور و انتقال محتواهای آموزشی تولیدی، فراهم کرده است، اما در این میان شماری از دانشآموزان در روستاهای مناطق محروم از این بستر نیز محروم ماندهاند که این وضعیت بهیقین عقبماندگی آنها را مضاعف خواهد کرد، در چنین شرایطی هستند معلمانی که ازخودگذشتگی را معنایی دیگر بخشیدند تا همچنان روشنیبخش راه آیندگان باشند.
کلاسهای درس دانشآموزان روستایی رنگ دیگری به خود گرفته است
تختهسیاه، نیمکت، همکلاسی و معلم که با لبخند وارد کلاس میشد، همه خاطرههایی روشن از روزهای درس و کتاب و مدرسه است که یادآوری آن لبخند بر لبان کسانی مینشاند که روزگاری دانشآموز بودند اما یادآوری این روزها برای دانشآموزانی که از سه ماه گذشته بنا به شرایط تحمیلی مجبور به ترک مدارس شدهاند، جز حسرت و دریغ و آرزوی بازگشتی دوباره به آن فضا در پی ندارد.
این روزها که به خاطر وضعیت کرونایی همهچیز تغییر کرده، معلمان نیز برای حفظ سلامتی دانشآموزان خود کلاس درس را در فضای مجازی برگزار میکنند و هرروز دانشآموزان و معلمان برای برگزاری کلاسهای درس پای کامپیوتر رفته یا گوشی تلفن همراه به دست میشوند.
اما در این بحبوحه، کلاسهای درس برای دانشآموزان روستایی رنگ دیگری دارد، دانشآموزانی که با کمترین امکانات موجود میکوشند به همراه معلمان خود مطالب گوناگون درسی را به نحو احسن فراگیرند، اما ضعف ساختارها و دسترسی نداشتن به اینترنت، برخورداری برابر از این فرصت آموزشی را از آنان گرفته است و این معلمان خستگیناپذیر عرصه تعلیم و تربیت هستند که عاشقانه پای به میدان گذاشته به یاری آنان شتافتهاند.
احساس خوبی ندارد، نگران دانشآموزان روستای محل تدریس خود است، تعطیلات مداوم مدارس آرامش را از او سلب کرده، خوب میداند پخش برنامههای درسی مدارس از شبکههای مختلف صداوسیما کسری ساعات آموزشی گروههای هدف تحت تعلیم را جبران نمیکند.
شغلش را دوست دارد، عاشقانه پای در این راه گذاشته است، با خود میاندیشید که نمیتواند نسبت به دانشآموزان روستایی خود بیتفاوت باشد، چراکه بچهها دسترسی به اینترنت ندارند و برای درسومشق آنان باید فکری کند تا در شرایط کرونایی از تعلیم و تربیت عقب نمانند.
اسکندر عابدینی، آموزگار دبستان رسالت آباد پَری شهرستان ماهنشان استان زنجان ازجمله معلمان سختکوش است که در ایام کرونایی وقتی میبیند که دانشآموزانش از امکانات لازم برای برقراری ارتباط آنلاین و آموزش در فضای مجازی محروم هستند، با حضور در منازل یا فضای آزاد با رعایت پروتکلهای بهداشتی به امر تدریس آنها پرداخته است.
این معلم تلاشگر که ۲۹ سال فعالیت را در کارنامه کاری خود ثبت کرده است، در ارتباط با نحوه فعالیت خود در شرایط سخت کرونایی گفت: بومی منطقه هستم و طی مدت خدمت تلاش کردم که از هیچ خدمتی برای دانشآموزان این منطقه دریغ نکنم و باجان و دل تدریس کردهام.
وی اضافه کرد: با توجه به شناختی که از اهالی روستای این منطقه دارم، خانوادهها بنیه مالی ضعیفی دارند و از طرفی امکان تهیه گوشی تلفن همراه هوشمند برای همه دانشآموزان این روستا و دیگر روستاهای اطراف وجود ندارد که همین مسئله در ایام کرونایی نمود بیشتری داشت و مشکلاتی را ایجاد کرد.
این معلم باسابقه ماهنشانی گفت: از طرفی زیرساختهای اینترنتی در این شهرستان بهویژه در روستاها بسیار ضعیف است و همین مسئله امکان برخورداری دانشآموزان روستایی را از آموزشهای مجازی کمرنگتر کرده است.
عابدینی افزود: بر این اساس برای اینکه دانشآموزان روستای پَری از تحصیل بازنمانند به اداره آموزشوپرورش این شهرستان اعلام کردم که حاضر به تدریس حضوری در فضای باز هستم و این در حالی است که به دلیل کم بودن تعداد دانشآموزان حدود ۹۰ درصد مدارس شهرستان بهصورت چند پایهای برگزار میشود.
این معلم ماهنشانی ادامه داد: قبل از انجام تدریس بهصورت حضوری و پس از تعطیلی مدارس و استمرار این روند تا ۱۳ فروردین اقدامات بهصورت تلفنی انجام میگرفت و بهنوبه خود مشکلاتی داشت چون برخی خانوادههای روستایی گوشی هوشمند نداشتند و حتی فاقد تلفن ثابت نیز هستند.
وی اظهار کرد: هرچند بخشنامه یا دستورالعملهایی مبنی بر تدریس حضوری وجود نداشت، با خود فکر کردم و تصمیم گرفتم که این کار را بهصورت حضوری انجام دهم و از ۱۶ فروردین امسال بهصورت تکپایهای و با رعایت پروتکلهای بهداشتی تدریس را ادامه دادم که خوشبختانه هماکنون آموزشهای سال تحصیلی ۹۹ - ۹۸ به پایان رسیده است.
این معلم ماهنشانی ادامه داد: طبق برنامهریزیهایی که انجام دادم، به خاطر وظیفه انسانی و اینکه دانشآموزان روستا از درس عقب نمانند، تدریس را بهصورت کلاسهای تکپایه در نوبت صبح و بعدازظهر انجام دادم.
عابدینی افزود: کار تدریس حضوری دانشآموزان را با توجه به شرایط کرونایی با مسؤولیت شخصی انجام دادم که خود جسارت و شجاعت زیادی میخواهد و تاکنون موردی از ابتلای دانشآموزان روستا به این بیماری گزارش نشده است.
وی در ارتباط با فعالیت دانشآموزان روستایی در شبکه شاد نیز گفت: به دلیل نبود اینترنت قوی و گوشیهای همراه امکان استفاده از چنین سامانهای برای دانشآموزان این روستا فراهم نیست و خود معضلاتی به دنبال دارد.
این معلم ماهنشانی ادامه داد: کرونا به اولیای دانشآموزان یادآوری کرد که معلمان سختکوش ایرانزمین در شرایط سخت بهویژه در مناطق روستایی با تمامی وجود و عشق فراوان، برای داشتن کشوری آباد، مشعل تعلیم و تربیت را روشن نگاه میدارند.
در شرایط سخت هم میشود کاری کرد
ابراهیم شاه کرمی، فوقلیسانس ادبیات و مدیر مدرسه روستای کلوچ شهرستان طارم با ۱۸ سال سابقه کاری، با اشاره به اینکه آموزش در شرایط مختلف هیچگاه تعطیلبردار نیست، ادامه داد: با توجه به شیوع بیماری کرونا شیوه تدریس برای دانشآموزان تغییر یافت و در این میان دانشآموزان روستاهای مناطق دورافتاده برای دسترسی به خدمات آموزش با مشکلاتی مواجه شدند.
وی اضافه کرد: از طرفی تعدادی از روستاهای این شهرستان فاقد اینترنت هستند و به همین دلیل برای رفع مشکل آموزشی دانشآموزان تدریس را در فضای باز و با رعایت فاصلهگذاری مناسب آغاز کردم.
این معلم طارمی ادامه داد: هرچند قبل از انجام این کار، بستههای آموزشی در بین دانشآموزان توزیع شد، اما تدریس بهصورت حضوری تکمیلکننده بوده و به امر فراگیری دانشآموزان کمک زیادی میکند.
شاه کرمی افزود: در زمان حاضر چند وقتی است که کار تدریس حضوری را برای دانشآموزان روستای کلوچ انجام میدهم و از طرفی نبود اینترنت و عدم دسترسی آنان به شبکه شاد را موجب شده است و درواقع نمیتوانند همانند دانشآموزان شهری دروس خود را دنبال کنند.
وی اظهار کرد: کار تدریس دانشآموزان متناسب با نیاز آموزشی آنان و بهطور میانگین سه روز در هفته است و برای اجتناب از تجمعات، آموزش بهصورت تکپایهای و با رعایت دستورالعملهای بهداشتی بیماری کرونا انجام میگیرد.
این مدیر مدرسه ادامه داد: دانشآموزان این روستا ۲۱ نفر و در پایههای اول، دوم و ششم مشغول به تحصیل هستند، هرچند پیشازاین اقدامات، پیگیری مسائل آموزشی آنان بهصورت تلفنی و حتی در کوچهپسکوچههای روستا انجام میگرفت، اما ناکافی بود و بر این اساس بهصورت حضوری رصد شد.
وی خاطرنشان کرد: بیماری کرونا بار دیگر نشان داد که آموزش هرگز تعطیلبردار نیست و در همه حال معلمان کشور بهویژه در مناطق روستایی برای اعتلای دانشآموزان، در عرصه تعلیم و تربیت تلاش میکنند که این مسئله در شرایط کرونایی نمود بیشتری داشته است.
روستای کلوچ از شهر آب بر طارم ۵۰ کیلومتر فاصله دارد.
مشکلات اینترنت روستاها در دست پیگیری است
مدیرکل آموزشوپرورش استان زنجان نیز با اشاره به اینکه برخی مناطق روستایی این استان به اینترنت کافی دسترسی ندارند، افزود: در این خصوص با تشکیل شورای آموزشوپرورش در دی سال گذشته موضوع وضعیت اینترنت مدارس با حضور دستگاه متولی بررسی شد.
ابراهیم رفیعی افزود: هرچند با اقداماتی، مشکل اینترنت برخی نقاط روستایی استان رفع شد، اما دسترسی به فضای مجازی و اینترنت در تعدادی از روستاها همچنان بسیار ضعیف است که در این راستا کمیتهای بانوان آموزشهای مکمل مدارس روستایی شکل گرفت که بهصورت حضوری کارهای مربوطه انجام میگیرد.
این مسؤولیت ادامه داد: برای آموزش دانشآموزان روستایی اعتبارات ویژهای در نظر گرفتهشده و بهعنوانمثال سی دی آموزشی توزیع میشود که چارهای بهجز آموزشهای حضوری در مناطق یادشده نیست.
وی اضافه کرد: معلمان استان حتی در سختترین شرایط برای استمرار آموزشوپرورش دانشآموزان، محصور در محدودیتها و کمبودها نشده و با حضور در کلاسهای درس مناطق محروم با رعایت فاصله اجتماعی سبب تداوم آموزشها در مناطقی که به ابزار و امکانات لازم برای استفاده از شبکه شاد دسترسی ندارند، شدهاند.
رفیعی افزود: شعار آموزشوپرورش در این ایام «مدرسه تعطیل است اما آموزش و یادگیری تعطیل نیست» است که برای این کار آموزشها از طریق شبکه تلویزیونی ارائه میشود.
وی اظهار کرد: بهطور ویژه در استان زنجان با ایجاد شورای نهضت آموزش، روزانه محتوای مکمل بهصورت ویدئو، متن، پیام و فیلمهای ورزشی تولید و بهطور گسترده منتشر میشود که اولیا و دانشآموزان استان از این امر استقبال خوبی کردهاند و میتوان ادعا داشت که درزمینهٔ تولید محتوا و آموزش مجازی از استانهای پیشرو هستیم.
رفیعی خاطرنشان کرد: معلمان استان زنجان همگام و هم دوش با حافظان سلامت باخدا عهد بستهاند آموزش باقدرت و صلابت استمرار یابد، ازاینرو تعدادی از این معلمان با حضور در مناطق محروم استان، با رعایت فاصلهگذاری اجتماعی و نکات بهداشتی، دروس را برای دانشآموزان تدریس میکنند و هدفشان تحقق عدالت آموزشی است.