فرمانده یگان حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری گفت: با آغاز فصل زاد و ولد جانوران در مناطق حفاظت‌شده استان، اقدامات حفاظتی افزایش یافته‌است.  

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، سیداصغر نوربخش‌رضایی، در گفت‌وگو با خبرنگاران بیان کرد: تعداد نیروی مستقر در محیط زیست با توجه به زاد و ولد گونه‌های جانوری، در بهار افزایش می‌یابد و از ورود گردشگر به مناطق حفاظت شده جلوگیری می‌شود.  

وی خاطر نشان کرد: تغییر نوع حفاظت در فصل زاد و ولد حیوانات به دلیل جلوگیری از جابجایی و وارد آمدن استرس و آسیب به آنها است.  

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری ادامه داد: تجهیزات مورد نیاز در پاسگاه‌های محیط‌بانی فراهم است ولی این گونه نیست که شرایط مطلوب باشد.  

نوربخش رضایی ادامه داد: در برخی مناطق حفاظت‌شده مانند تنگ صیاد که ۵۰ سال سابقه حفاظت دارد، فرهنگ مراقبت از حیات وحش و مسائل زیست محیطی از سوی مردم نهادینه شده است و می‌طلبد همگان بیشتر مراقب محبط زیست باشند.  

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری بیان کرد: هم اینک مساحت تحت پوشش هر محیط‌بان در استان ۲/۵(دو و نیم) تا ۳ هزار هکتار است در حالی که این میزان باید در مناطق کوهستانی یک هزار هکتار باشد.  

یک پارک ملی، یک اثر طبیعی ملی و ۵ منطقه حفاظت شده به مساحت ۱۵۵هزار و ۸۴۴ هکتار و ۲ منطقه شکار ممنوع به مساحت ۵۱ هزار و ۷۲۴ هکتار جزء مناطق حفاظت شده استان است.  

از مجموع یک میلیون و ۶۵۳ هزار و ۳۰۰ هکتار وسعت چهارمحال و بختیاری، یک میلیون و ۳۷۱ هزار و ۴۰۰ هکتار در حوضه آبخیز رودخانه کارون، ۱۴۳هزار و ۹۰۰ هکتار در حوضه آبخیز رودخانه زاینده رود، ۶۷ هزار و ۷۰۰ هکتار در حوضه آبخیز رودخانه دز و ۷۰ هزار و ۳۰۰ هکتار در حوضه آبخیز داخلی قرار دارد.  

خشکسالی، برداشت بی‌رویه آب و پدیده گرد و غبار، افزایش تعداد آتش سوزی‌ها در اراضی کشاورزی، مراتع و جنگل‌ها، به عنوان تهدیدی برای این مناطق و حیات وحش است.  

این استان به دلیل قرار داشتن در منطقه زاگرس میانی یا زاگرس مرطوب از تنوع گیاهی و جانوری بالایی برخوردار است، به گونه‌ای که هم اینک ۱۲. ۵ درصد مساحت چهارمحال و بختیاری تحت مدیریت حفاظت محیط زیست قرار دارد.  

با احتساب ذخیره‌گاه زیست کره تنگ صیاد و سبزکوه می‌توان گفت، نیمی از مساحت استان چهارمحال و بختیاری جزو مناطق حفاظت شده و ثبت ملی و جهانی است.  

منطقه حفاظت شده شیدا، هلن، قیصری، سبزکوه و پارک ملی و منطقه حفاظت شده تنگ صیاد، منطقه شکار ممنوع خدا آفرید، اثر طبیعی ملی لاله واژگون از مناطق تحت مدیریت اداره کل محیط زیست استان چهارمحال وبختیاری است.