گروه اقتصادی: یکی از طرح‌های مهم مدنظر دولت مربوط به ادامه روند طرح خودکفایی گندم است.

در راستای تحقق اهداف دولت مبنی بر عدم واردات برخی از اقلام استراتژیک کشاورزی در کشور این روند هم‌اکنون علی‌رغم بروز خشکسالی در اواخر سال گذشته و اظهارنظر برخی که ادامه روند فوق را غیرممکن می‌دانستند همچنان ادامه دارد.

در خصوص آخرین اتفاقات روی داده در زمینه تولید گندم با کمال ذبیحی مجری طرح‌های استراتژیک وزارت جهاد کشاورزی گفت‌وگو کرده‌ایم.

در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته روند ادامه طرح خودکفایی گندم را چگونه می‌بینید؟
- از آغاز خرید تضمینی تاکنون، خرید گندم از کشاورزان به مرز 11 میلیون و350هزار و 187 تن رسیده است که نسبت به رقم مدت مشابه سال گذشته 8/4درصد افزایش را نشان می‌دهد.

 خرید تضمینی گندم تا زمان مشابه سال قبل 10 میلیون و825 هزار و582 تن بود.با توجه به این‌که کل خرید سال گذشته 10میلیون و957 هزار تن بوده است و خرید امسال تاکنون 350 هزار تن نسبت به سال گذشته افزایش داشته می‌توان پیش‌بینی کرد که رقم خرید امسال به 11 میلیون و500 هزار تن نیز برسد. سطح زیرکشت گندم آبی و دیم در سال زراعی جاری 4/6 میلیون هکتار است که پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال زراعی بیش از 5/12میلیون تن گندم در کشور تولید گردد.

پس با این حساب ظاهراً‌  ادامه روند طرح خودکفایی با مشکل خاصی روبه‌رو نیست؟
- ماشین‌آلات فرسوده و ظرفیت نامطلوب سیلوها از مهمترین مشکلات و چالش‌های موجود در راه استمرار طرح خودکفایی گندم هستند.

متاسفانه با وجود رشد‌هایی که در بحث ماشین‌آلات کشور داریم اما این رشد پاسخگوی نیاز فعلی ما در حال حاضر و نیاز آینده‌مان نیست از این رو برای جایگزینی این ماشین‌ها با ماشین‌های جدید باید برنامه‌ریزی‌های اساسی انجام شود.

 از سوی دیگر در حال حاضر ظرفیت سیلوهای کارخانه‌های آرد کشور و شرکت بازرگانی ـ دولتی معادل 8/6میلیون تن است. حدود 5 میلیون تن نیز ظرفیت سیلوهای غیراستاندارد کشور است که برای استمرار خودکفایی در گندم باید افزایش ساخت سیلوهای استاندارد در داخل مدنظر قرار گیرد.

 آیا کاهش حجم میزان اعتبارات گندم در سال جاری نسبت به سال گذشته در این زمینه تاثیرگذار نیست؟
- میزان اعتبار تصویبی طرح گندم در سال گذشته 34 میلیارد تومان بوده است که این رقم برای سال جاری به  8/26 میلیارد تومان کاهش یافته است. البته از رقم مصوب سال گذشته هم تنها 25 میلیارد تومان یعنی معادل 75 درصد از اعتبار تخصیص پیدا کرده بود.

طرح خودکفایی تولید ذرت به کجا رسیده است؟
- نیاز ذرت در بخش صنعتی در حال حاضر3 میلیون و800 هزار تن است که پیش‌بینی شده از این میزان امسال 2 میلیون و750 هزار تن در داخل تولید شود.میزان ذرت دانه‌ای کشت شده در سال زراعی جاری 356 هزار هکتار است که پیش‌بینی می‌شود تا پایان فصل برداشت بیش از 7/2 میلیون تن ذرت دانه‌ای در کشور تولید شود.

این رقم سال گذشته 2میلیون و100 هزار تن بود. تاکنون هم بیش از110 هزار هکتار ذرت علوفه‌ای کشت شده است. سال قبل حدود 5 میلیون تن ذرت علوفه‌ای در کشور تولید شده است.

 آیا توان ذخیره‌سازی ذرت علوفه‌ای در حد قابل انتظار در داخل کشور وجود دارد؟
- با توجه به این‌که ذرت علوفه‌ای باید سریع برداشت شود، لذا این امر مستلزم داشتن ماشین‌آلات برداشت، با ظرفیت بالاست. همچنین با توسعه سیلوها به اندازه مورد نیاز، امکان توسعه تولید و ذخیره‌سازی ذرت علوفه‌ای در کشور فراهم می‌شود. هم‌اکنون سیلوهای موجود پاسخگوی تولید ذرت علوفه‌ای در حد بالا در داخل نیستند.