رئیس هیات مدیره اتحادیه لنج‌داران و حمل‌ونقل دریایی استان بوشهر از توقف لنج‌ها در سواحل و مشکلات دریانوردان گفت.

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل ازباشگاه خبرنگاران جوان، سید علی موسوی گمارانی گفت: توقف لنج‌ها به‌منزله از حرکت ایستادن نیروی محرک در بنادر کشور است، بنابراین مسئولان باید راه را برای به حرکت درآوردن آن‌ها باز کنند.

رئیس هیات مدیره اتحادیه لنج داران و حمل‌ونقل دریایی استان بوشهر افزود: دادوستد با کشورهای حاشیه خلیج‌فارس و صادرات و واردات کالاهای اساسی و از جمله ته لنجی از سال‌های گذشته حتی قبل از انقلاب در بنادر رایج بوده است.

وی ادامه داد: نزدیک به ۲۰ هزار فروند موتور لنج باری در بندرهای کشور فعال‌اند که هر لنج دست‌کم ۶ تا ۸ ملوان دارد و این ملوانان از طریق دادوستد با کشورهای حاشیه خلیج‌فارس امرار معاش می‌کنند.

موسوی گمارانی بیان کرد: تعطیلی ورود لنج‌ها به امارات متحده عربی ناهماهنگی میان سازمان‌های داخلی کشور برای پیگیری این موضوع باعث ایجاد مشکلات عدیده‌ای برای لنج داران و دریانوردان کشور شده است.

رئیس هیات مدیره اتحادیه لنج داران و حمل‌ونقل دریایی استان بوشهر گفت: چرا لنج دارانی که در این برهه از زمان که کشور درگیر مشکلات اقتصادی است می‌توانند نقش‌آفرین باشند، باید متوقف شوند و با مشکلات معیشتی دست‌وپنجه نرم کنند؟ در این دوره، کشور ما بیش از هر زمان دیگری نیازمند حمل‌ونقل دریایی است و باید موانع مربوط به این کار از طرف مسئولان برداشته و فعالیت لنج‌ها از سر گرفته شود.

وی عنوان کرد: نعمتی خدادادی به نام دریا و توانمندی مهمی به نام لنج‌های سنتی داریم که می‌توانند بدون هیچ مشکلی وارد کشورهای حاشیه خلیج‌فارس شوند و مایحتاج کشور را نظیر مواد اولیه کارخانه‌ها تا دارو و... را تهیه کنند.

موسوی گمارانی تأکید کرد: لنج‌ها و لنج‌داران بنگاه‌های زودبازده و چرخ محرک بنادر بوشهر هستند که بدون هیچ تسهیلاتی صدها هزار شغل ایجاد کرده‌اند و نباید جلوی فعالیت‌های آن‌ها گرفته شود.

او با گلایه از مسئولان گفت: مسئولان کشوری در جلسات تصمیم‌گیری درباره مسائل تجارت دریایی، نمایندگان لنج داران را دعوت نمی‌کنند و همین امر باعث می‌شود تصمیماتی بگیرند که زندگی یک قشر زحمتکش را به‌سختی یا حتی به نابودی بکشانند.

رئیس هیات مدیره اتحادیه لنج داران و حمل‌ونقل دریایی استان بوشهر از مسئولان عالی‌رتبه کشور خواست، مشکل توقف لنج‌ها را پیگیری کنند و با دعوت از نمایندگان لنج داران، یک‌بار برای همیشه، مشکلات چند صدهزارنفری که ارتزاقشان از طریق دریاست را حل کنند.

موسوی عنوان کرد: بیکار شدن این افراد، باری بر دوش دولت و جامعه خواهد بود و با ادامه این روند و تعطیلی لنج‌ها در آینده نزدیک شاهد خالی شدن بنادر از سکنه و مهاجرت مرزنشینان به شهرهای دیگر خواهیم بود. از طرف دیگر باید با مشکلاتی اجتماعی و اقتصادی دیگری در بنادر دست‌وپنجه نرم کنیم.

او همچنین خطاب به لنج داران بنادر جنوبی کشور، گفت: دولت امارات هنوز هیچ‌گونه دستور عمل جدیدی مبنی بر ورود لنج‌های باری ایرانی در نظر نگرفته است.