به گزارش همشهریآنلاین به نقل از ایرنا، اسماعیل مبارکقدم در نشست بررسی موضوعات شهری استان قزوین که با حضور معاون وزیر راه و شهرسازی و دبیر شورای عالی معماری و شهرسازی و استاندار قزوین برگزار شد، افزود: در طرح جامع شهر قزوین، ۶ هزار هکتار فضای شهری تصویب شده که از این مقدار، سه هزار و ۶۰۰ هکتار در پایین دست آزادراه قزوین-کرج قرار گرفته است.
این مسئول اظهارکرد: ۲ هزار و ۳۰۰ هکتار از طرح جامع شهر قزوین در بالای آزادراه قزوین-کرج بی استفاده واقع شده و تراکم جمعیت زیر اتوبان را به ۱۲۲ نفر در هکتار رسانده است که بالاتر از میانگین شهر تهران است.
وی گفت: با توجه به افزایش قیمت ملک در شهر قزوین و افزایش تراکم جمعیت در زیر آزادراه باعث شده تا مدام درخواست افزایش تراکم ساخت و ساز مطرح شود و توسعه مرکز استان با مشکل مواجه شود.
مبارک قدم تأکید کرد: مشکل دیگر ما در بالای اتوبان این است که هیچ نوع زیرساختی در آن وجود ندارد و بردن این امکانات به بالای اتوبان هزینهای معادل ۴۰۰ میلیارد تومان برای مدیریت شهری ایجاد میکند که در شرایط فعلی دولت امکان پرداخت آن وجود ندارد.
مدیرکل راه و شهرسازی قزوین بیان کرد: یکی دیگر از مشکلات اصلی در شهر قزوین، وجود طرحهای توسعه و عمرانی شهرهای زیر ۵۰ هزار نفر از سوی شورای عالی معماری و شهرسازی است.
مبارک قدم افزود: شهری که فقط ۲ هزار نفر جمعیت دارند، نمیتواند برای مطالبات شهری و توسعه خودش همانند شهرهای بزرگ به شورای عالی معماری و شهرسازی نگاه کند و این معضلات باید در خود استان برطرف شود.
وی تصریح کرد: محدود شدن فضاهای شهری در شال، خاکعلی، سگزآباد، معلم کلایه، دانسفهان، اسفرورین، ضیاء آباد و آوج از موضوعاتی است که به واسطه ابلاغ طرح جامعه شورای عالی شهرسازی کشور ایجاد شده و متاسفانه هیچ کدام این شهرها دارای سند ثبتی نیستند.
این مسئول گفت: اگر بتوانیم به این شهرها ضابطه و قانون بدهیم، امکان ساخت و ساز غیرمجاز در شهرهای کوچک کاهش یافته و بهتر میتوان موضوعات و مشکلات را برطرف کرد.
۷۵ درصد جمعیت استان قزوین در شهرها ساکن هستند.
استان قزوین دارای ۲۵ شهر است.
۷۰ درصد جمعیت شهری استان در مرکز و یا شعاع ۱۵ کیلومتری از مرکز استان قرار دارند.