رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان گفت: وضع عوارض صادراتی تولید محصول خرمای این استان را دچار چالش کرده است.

به‌گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایرنا، مهدی حسینی‌نژاد در نشست شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی در محل استانداری کرمان افزود: قیمت خرما در سال ۹۸ بیش از ۲۲ هزار تومان و اکنون این نرخ به علت برخی چالش ها از جمله عوارض صادراتی به ۱۶ هزار و ۵۰۰ تومان رسیده است.

وی با اشاره به متوسط مصرف خرما کشور ۸۰ هزارتن در ماه مبارک رمضان است، اظهارکرد: همچنین کرونا موجب کاهش قیمت محصولات خرمای استان کرمان شد و در ماه مبارک رمضان بازار داخلی را تامین کردیم.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان گفت: برنامه ریزی کنیم که تصمیمات ملی در حوزه محصولات کشاورزی و خرما، استان کرمان را در حوزه تامین نیاز داخلی و صادرات دچار چالش نکند.

وی اظهار کرد: درحال رایزنی برای بحث تعهد ارزی محصول صادراتی پسته هستیم اما با توجه به چالش های ارزی کشور این چالش به راحتی عملیاتی نمی شود.

حسینی‌نژاد بیان کرد:مشکل ما فقدان مدیریت واحد در محصول پسته است. از طریق تهاتر و با تعویض کالا با کالا می توانیم پسته را بفروشیم و به جای آن تجهیزات و ماشین آلات شرکت مس را با مدیریتی واحد وارد کنیم. 

وی اضافه کرد: رقابت کاذبی در استان کرمان اتفاق افتاده که قیمت پسته را کاهش می دهد.

سعید برخوری، رئیس سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان نیز گفت: آثار کرونا ۲ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان محصولات کشاورزان این منطقه خسارت دید که جای رسیدگی دارد.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی نیز افزود: بیمه بیکاری ۳ هزار میلیارد تومان تا پایان امسال است که با تاخیر پرداخت می‌شود.

محمدرضا پورابراهیمی افزود: محدودیت‌های ناشی از صادرات مثل تعرفه را برای بازه زمانی کوتاه مدت لغو کنیم که کاهش صادرات استان کرمان جبران شود.

وی بیان کرد: همچنین مشوق های صادراتی جایگزین تعرفه ها شود زیرا صادرات غیرنفتی ما به شدت کاهش یافته است.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی گفت: مصادیق این بخش را اتاق بازرگانی احصا کند و در صورتی که ستاد ملی کرونا آن را تصویب کند، کرمان ۷۰ درصد استان ها سهم می‌برد.