تاریخ انتشار: ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۳

مدیرکل شیلات گیلان از صادرات خاویار پرورشی استان به ارزش ۶۳۰ هزار دلار در سال گذشته خبر داد و گفت: ۴۰ درصد مزارع پرورش ماهی خاویاری در گیلان قرار داد.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از تسنیم، «عظیم مدبری» اظهارکرد: همچنین ۹۰۰ کیلوگرم خاویار پرورشی به ارزش کیلویی ۷۰۰ دلار در سال رونق تولید به کشورهای فرانسه، جمهوری آذربایجان، ارمنستان و روسیه صادر شد.

مدیرکل شیلات گیلان ارزآوری صادرات خاویار پرورشی گیلان افزود: در حال حاضر گیلان دومین استان تولید کننده خاویار پرورشی در کشور است.

مدبری گفت: به طور میانگین چیزی حدود ۳ هزار و ۷۰۰ کیلوگرم خاویار در مزارع پرورش ماهیان خاویاری استان گیلان تولید می‌شود. سال گذشته ۳ هزار و ۶۰۰ کیلوگرم خاویار پرورشی در استان تولید شد که این میزان تولید در مقایسه با مدت مشابه سال ۹۷ ۴۱ درصد بیشتر بود.

وی اضافه کرد: از ۱۴۰ مزرعه پرورش ماهیان خاویاری کشور ۵۵ مزرعه در گیلان مستقر است و پیش‌بینی می‌شود تا پایان امسال ۴ هزار و ۵۰۰ کیلوگرم خاویار توسط این مزارع تولید شود.

مدیرکل شیلات استان گیلان بیان کرد: شهرستان تالش با تولید سالانه ۲ هزار و ۵۰۰ کیلوگرم خاویار پرورشی رتبه نخست تولید خاویار را در گیلان دارد.

مدبری افزود: باید اظهارکرد که  علت افزایش تولید خاویار، تقاضای جهانی و شرایط مطلوب تولید این گونه دریایی است.

وی عنوان کرد: طبق مصوبه کمیسیون منابع زنده دریای خزر که ایران نیز در آن عضویت دارد صید تجاری ماهیان خاویاری از این دریا از سال ۲۰۱۲ ممنوع شده است.