پایگاه خدمات اجتماعی مکانی است که مردم می‌توانند برای دریافت راهنمایی، دریافت اطلاعات یا خدمات اولیه در مورد مسائل اجتماعی، فردی و حقوقی به آن مراجعه کنند.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از فارس، یکی از مهم‌ترین آموزه‌های قرآن و اهل بیت(ع) خدمت به مردم و نیازمندان جامعه است. خدمت مفهوم گسترده‌ای دارد و همه امور اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی را در بر می‌گیرد. این واژه بر گذشت، فداکاری، ایثار، تحمل و رنج صدق می‌کند. بنابراین خدمت عملی است که عامل در آن با اندیشه و انگیزه گره‌گشایی به امور مردم می‌پردازد.

نقش پایگاه خدمات اجتماعی شناسایی، آگاه‌سازی عمومی، معرفی خدمات سازمان و مداخله در موارد ضروری است.

پایگاه خدمات اجتماعی نور امید در مهر سال ۱۳۹۸ تاسیس شده است و یکی از بزرگ‌ترین مراکز مداخله در بحران‌های فردی، خانوادگی و اجتماعی از طریق کارشناسان و نیروهای تخصصی خود برای کاهش میزان آسیب‌های اجتماعی فعالیت می‌کند و با شناسایی افراد در معرض آسیب و مداخله در شرایط بحرانی آن‌ها آسیب‌پذیری‌شان را کاهش می‌دهد.

مهتاب محمدنژاد، مدیر و روان‌شناس پایگاه خدمات اجتماعی نور امید گفت: هدف پایگاه آسیب‌زدایی از مناطق حاشیه‌نشین است و تاکنون از افراد بی‌سرپرست، زنان خشونت‌دیده، کودکان کار و زنان سرپرست خانواده حمایت کرده‌ایم.

وی افزود: پایگاه خدمات اجتماعی از طریق سازمان بهزیستی حمایت می‌شود و افراد نیکوکار در این امر ما را یاری می‌دهند.

مسئول پایگاه خدمات اجتماعی نور گفت: در زمان شیوع کرونا با پخش بروشورهای آموزشی در بین خانواده‌ها، توزیع بسته‌های معیشتی در ۳ مرحله در بین خانواده‌های بی‌بضاعت از اموری است که در این زمان انجام داده‌ایم.

محمدنژاد گفت: تشکیل کلاس‌های آموزشی توسط فنی‌ - حرفه‌ای برای ورود این افراد به بازار کار مثل آموزش پرورش قارچ، کلاس‌های بلوغ نوجوانان، خشونت علیه زنان و کودکان، غربالگری زنان و همچنین کلاس چگونگی رفتار با سالمندان توسط اساتید دانشگاه علوم پزشکی ایلام که مورد استقبال خانواده بوده برگزار شده است.