۳۰ درصد از قالیچه‌های ابریشم دوروی تولیدی روستای دویدوخ شهرستان مرزی راز و جرگلان خراسان شمالی، با سفارش مشتریان خارجی بافته و صادر می‌شود.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، بخشدار جرگلان از توابع شهرستان راز و جرگلان روز شنبه ۲۷ اردیبهشت اظهار کرد: در روستای دویدوخ ۶۰۰ دار قالی برپاست و تقریبا تمامی خانواده‌های این روستا به بافت قالیچه دوروری ابریشمی اشتغال دارند و این کار همه افراد خانواده‌ها را مشغول کرده است.

پولاد نجاهی افزود: با وجود این‌که شهرستان راز و جرگلان تولیدکننده ابریشم باکیفیتی است، اما ابریشمی که در این قالیچه‌ها به کار برده می‌شود از مشهد تهیه شده و بیشتر تولید چین و ترکمنستان است و حتی گاهی به جای نخ طبیعی ممکن است ابریشم مصنوعی نیز داخل نخ‌ها باشد که بر کیفیت تولید اثر منفی می‌گذارد.

وی گفت: البته تعداد معدودی از خانوارهای این روستا در بافت این قالیچه‌ها از ابریشم و نخ تولیدی خود استفاده کرده و نخ‌های ابریشمی را با گیاهان طبیعی رنگ می‌کنند.

نجاهی در مورد دلیل استفاده ساکنان دویدوخ از نخ‌های وارداتی، اظهار کرد: ۶۰۰ دار قالی در این روستا برپاست و اگر در بافت هر قالی ۱۵ تا ۲۰ کیلو نخ ابریشم به کار رود ۱۲ تن می‌شود که تهیه آن در داخل جرگلان سخت است.

وی بیان کرد: سالانه ۲ هزار متر مربع فرش دورو در این روستا بافته می‌شود،  این صنعت می‌تواند ظرفیتی باشد که دولت از آن برای ایجاد و بهبود معیشت خانواده‌ها استفاده کرده و زنجیره آن را تکمیل کند.

سالانه حدود ۱۰۰ تا ۱۲۰ قطعه فرش دورو در این روستا بافته می‌شود که هیچ‌گاه روی دست بافندگان نمی‌ماند و توسط بازرگانان تهرانی و اصفهانی خریداری می‌شود.

روستای ترکمن نشین دویدوخ در بخش مرزی جرگلان شهرستان راز و جرگلان، استان خراسان شمالی  در ۱۶۷ کیلومتری بجنورد، مرکز استان خراسان شمالی قرار دارد.

مردم این روستا سابقه طولانی در زمینه تولید صنایع‌دستی از جمله فرش دوروی ابریشمی دارند و شغل اصلی آنها تولید فرش و نوغانداری است که در کنار آن به دامپروری و کشاورزی هم مشغول هستند.

فرش دوروی تمام ابریشمی ترکمنی که در روستای دویدوخ خراسان شمالی بافته می‌شود با توجه به ضخامت کم و زیبایی بی‌نظیر، هنری فوق العاده و منحصر به فرد است که از زیباترین صنایع‌دستی کشور محسوب می‌شود.

روستای ۶۲۰ خانواری دویدوخ ۲ هزار و ۶۰۰ نفر جمعیت دارد که هر خانواده دارای یک دار قالی است و اکثر قالی‌های بافته شده این روستا به صورت دورو و تمام ابریشمی است که بافت هر قالیچه سه متری حدود هفت ماه به طول می‌انجامد.