موسسه‌های ملی بهداشت آمریکا (NIH) آزمایش‌های بالینی هیدروکسی کلروکین و آزیترومایسین را برای درمان کوویدـ۱۹ آغاز کردند.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، کارآزمایی بالینی برای ارزیابی این‌که آیا داروی مالاریا هیدروکسی کلروکین همراه با آنتی‌بیوتیک آزیترومایسین می‌تواند جان بیماران کوویدـ۱۹ را نجات دهد و برای درمان آن‌ها مؤثر باشد در حال انجام است.

موسسه ملی آلرژی و بیماری‌های عفونی (NIAID) و بخشی از موسسه ملی بهداشت آمریکا از آزمایش‌های بالینی این دو دارو حمایت می‌کنند.

  • استفاده مجدد از داروهای موجود برای درمان کرونا

دکتر آنتونی فاوچی، عضو موسسه ملی آلرژی و بیماری‌های عفونی ایالات متحده آمریکا، گفت: هیدروکسی کلروکین و آزیترومایسین ممکن است برای درمان افراد مبتلا به ویروس کرونا مفید باشند به همین دلیل ما به یک آزمایش بالینی برای این دو دارو نیاز داریم تا بفهمیم این داورها بی‌خطرند یا خیر.

آنتونی فاوچی بیان کرد: در حال حاضر فوراً به درمان ایمن و مؤثر برای کوویدـ۱۹ نیاز داریم. استفاده مجدد از داروهای موجود یک گزینه خوب است، زیرا این داروها آزمایش‌های گسترده‌ای را پشت سر گذاشته‌اند و این امکان برای این داروها وجود دارد که به سرعت وارد آزمایش‌های بالینی شوند.

در حال حاضر هیچ داروی درمانی خاصی مورد تأیید سازمان غذا و داروی ایالات متحده آمریکا برای معالجه افراد مبتلا به کوویدـ۱۹ وجود ندارد. نخستین داوطلب این آزمایش روز پنجشنبه در سن‌دیگوی کالیفرنیا ثبت‌نام کرده است.

بسیاری از کارآزمایی‌های بالینی برای ارزیابی ایمنی و اثربخشی هیدروکسی کلروکین برای درمان بزرگسالان بستری بر اثر کرونا برنامه‌ریزی شده یا در حال انجام است.

  • موارد مصرف هیدروکسی کلروکین 

هیدروکسی کلروکین برای پیشگیری و درمان مالاریا و همچنین برای درمان بیماری‌های خودایمنی روماتیسم و لوپوس مورد تأیید سازمان غذا و داروی آمریکاست. 

برخی گزارش‌های اولیه از مصرف هیدروکسی کلروکین به تنهایی یا همراه با آزیترومایسین آنتی‌بیوتیک تأییدشده توسط سازمان غذا و داروی آمریکا نشان داده که ممکن است این دو دارو موجب بهبود افراد مبتلا به کوویدـ۱۹ شود.

  • هدف اصلی انجام مطالعه روی این دو دارو

هدف اصلی این مطالعه مشخص کردن این است که آیا هیدروکسی کلروکین و آزیترومایسین می‌تواند برای درمان و نجات جان بیماران مبتلا به کرونا مؤثر باشد. علاوه بر این، محققان ایمنی و تحمل درمان آزمایشگاهی را برای افراد مبتلا به عفونت کوویدـ۱۹ ارزیابی می‌کنند.

در حالی که هیدروکسی کلروکین و آزیترومایسین هر دو در اکثر افراد بی‌خطر محسوب می‌شوند، می‌توانند عوارض جانبی همچون سردرد و حالت تهوع تا مشکلات مربوط به ریتم قلبی ایجاد کنند که به ندرت خطرناک است.

  • عوارض هیدروکسی کلروکین 

به دلیل خطر مشکلات قلبی در هنگام استفاده از هیدروکسی کلروکین به تنهایی یا همراه با آزیترومایسین، سازمان غذا و داروی آمریکا سه هفته پیش اطلاعیه‌ای در خصوص عوارض جانبی دو داروی کلروکین و هیدروکسی کلروکین از جمله بروز مشکل بی‌نظمی ضربان قلب افراد هشدار داد، اما دوباره قرار است آزمایش‌های گسترده‌تری به منظور رسیدن به جواب قطعی برای مصرف هیدروکسی کلروکین و آزیترومایسین انجام شود.