رئیس سازمان وظیفه عمومی نیروی انتظامی گفت: مشمولان غایب و غیرغایب خارج از کشور به دلیل شرایط کرونایی جهان و کشور، برای تردد در ایران هیچ مشکلی نخواهند داشت.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایلنا، سردار تقی مهری درباره مشمولان غایب و غیرغایب خارج از کشور گفت: به دلیل شیوع بیماری کرونا، تمام مشمولان غایب و غیرغایب می‌توانند به کشور یا به محل اقامت خود بازگردند و هیچ مشکلی برای آنها ایجاد نخواهد شد و هیچ محدودیت زمانی برای آنها نیز وجود ندارد.

سردار مهری تصریح کرد: البته مشمولان غایب کمتر از سه سال خارج از کشور می‌توانند یک بار در این شرایط وارد کشور شده و برای بازگشت آنها هم مانعی وجود ندارد و با تأیید وزارت امور خارجه می‌توانند این افراد از کشور خارج شوند.

وی ادامه داد: براساس مقررات مشمولان غایب وقتی وارد کشور می‌شوند، می‌توانند شش ماه در کشور حضور داشته باشند و بعد از کشور خارج شوند. از همین‌رو برای مشمولان غایب بیش از ۳ سال نیز با توجه به شرایط کرونا محدودیتی وجود ندارد.

رئیس سازمان وظیفه عمومی نیروی انتظامی گفت: برخی از مشمولان غایب نیز به مدت یک ماه از کشور خارج شده‌اند، اما به دلیل شرایط کرونا نتوانستند به کشور برگردند. برای این مشمولان هم هیچ منعی وجود ندارد و تا هر زمان که به دلیل شیوع کرونا نتوانستند به کشور برگردند، مشکل خاصی برای آنها ایجاد نمی‌شود و وثیقه این افراد ضبط نخواهد شد.

سردار مهری اظهار کرد: اولین گروه مشمولان همان دانشجویانی بودند که از چین وارد کشور شدند و تعدادی از آنها قصد بازگشت به چین را داشتند و بدون هیچ منعی برگشتند. افرادی هم که در اروپا و کشورهای دیگر بودند، می‌توانند بدون هیچ منعی وارد کشور شوند و برای خروج شان از کشور هیچ مشکلی وجود ندارد.

وی تاکید کرد: وزارت امور خارجه اسامی این مشمولان غایب را به ما اعلام کرده‌ و این افراد برای خروج از کشور مشکلی نخواهند داشت.

  • مدت دوره‌ آموزشی مشمولانی که به خدمت اعزام می‌شوند

رئیس سازمان وظیفه عمومی نیروی انتظامی درباره برگزاری دوره‌های آموزشی برای مشمولانی که به خدمت اعزام می‌شوند هم توضیح داد: برای مشمولانی که در اردیبهشت و خرداد به خدمت سربازی اعزام شده‌اند، دوره آموزشی کوتاه شده و یک ماه از آن کسر شده و دوره آموزشی به صورت یکماهه برگزار می‌شود.

سردار مهری افزود: برای مشمولانی که در ماه‌های بعد از خرداد به خدمت سربازی اعزام می‌شوند، در خصوص اینکه برگزاری دوره آموزشی به چه صورتی باشد، در آینده تصمیم‌گیری می‌شود.