ویروس‌ها احتمال ابتلا به تیروئید را افزایش نمی‌دهند و همچنین مبتلایان به اختلالات تیروئید ریسک بالاتری برای ابتلا به ویروس ندارند و در صورت ابتلا نیز بیماری شدیدتری نخواهند داشت.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، دکتر خلیلی فوق تخصص غدد و متابولیسم بالغین و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان این‌که مهم‌ترین فاکتور خطر در بیماری‌های تیروئید، سیگار است، گفت: به تمامی بیماران تیروئیدی به خصوص بیماران مبتلا به پرکاری تیروئید و یا درگیری چشمی تیروئید توصیه می‌شود هرچه سریع‌تر برای ترک سیگار اقدام کنند.

وی با اشاره به بررسی رفتار ویروس کرونا طی چند ماه گذشته و سابقه ویروس‌های مختلف در برخورد با تیروئید اظهار کرد: ویروس‌ها احتمال ابتلا به تیروئید را افزایش نمی‌دهند و همچنین مبتلایان به اختلالات تیروئید ریسک بالاتری برای ابتلا به ویروس ندارند و در صورت ابتلا نیز بیماری شدیدتری نخواهند داشت.

دکتر خلیلی با تاکید بر این‌که بیماران تیروئیدی جزو گروه نقص ایمنی محسوب نمی‌شوند، گفت: داروهای تیروئید به هیچ عنوان باعث تضعیف سیستم ایمنی نمی‌شود. بنابراین بیماران با خیال راحت داروهای خود را به طور منظم مصرف کنند.

این فوق تخصص غدد و متابولیسم بالغین درباره قرص لووتیروکسین نیز توصیه کرد: مصرف‌کنندگان این دارو حتما صبح‌ها ناشتا نیم‌ساعت قبل از صبحانه قرص را مصرف کنند و اگر کسی مکمل، جوشانده و یا قرص آهن مصرف می‌کند، حتما باید ۵ یا ۶ ساعت بعد از قرص لووتیروکسین باشد.

وی با بیان این‌که این روزها و به دنبال شیوع بیماری کوویدـ۱۹ سطح استرس افراد بالاست، عنوان کرد: طی این روزها بیمارانی با احساس خفگی و تنگی نفس مراجعه می‌کنند که اکثرا نگران مبتلا شدن به کرونا هستند، بیشتر این حالت‌ها به دنبال استرس و دل‌نگرانی درباره کرونا اتفاق می‌افتد و این احساس خفگی غالبا کاذب است.

این عضو هیات علمی دانشگاه در خاتمه با تاکید بر این‌که این حالت‌ها ارتباطی با کوویدـ۱۹ ندارد، افزود: با این حال اگر این حالت‌ها همراه با سرفه‌های مکرر یعنی بیشتر از ۳ اپیزود در طول روز و هر بار بیشتر از یک ساعت و تب یا تنگی نفس شدید باشد، حتما باید به پزشک مراجعه کنند.