الگویی که پیش از این توانسته ۱۶ برنده از ۱۸ انتخابات گذشته را درست پیش‌بینی کند، از باخت فاحش دانلد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در نوامبر ۲۰۲۰ خبر داد.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از سی‌ان‌ان، الگویی که موسسه معتبر آکسفورد ایکانمیکس با در نظر کرفتن متغیرهایی چون افزایش نرخ بیکاری، کاهش درآمد و تورم افسارگسیخته طراحی کرده است نشان می‌دهد رئیس جمهوری آمریکا بختی برای بردن انتخابات ندارد و در یک شکست تاریخی فقط می‌تواند ۳۵ درصد آرا را به دست آورد.

همین الگو تا پیش از ظهور ویروس کرونا و پیامدهای اقتصادی آن ترامپ را با کسب ۵۵ درصد آرا بخت اول بردن انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا پیش‌بینی کرده بود. الگوی آکسفورد ایکانمیکس از آن رو اهمیت می‌یابد که در ۱۶ مورد از ۱۸ انتخابات گذشته توانسته طرف پیروز را درست پیش‌بینی کند و اگر ترامپ این بار ناکام شود، می‌توان گفت کرونا برای او نقش جنگ عراق را برای بوش پدر ایفا کرده است.

در تاریخ معاصر آمریکا دو رئیس جمهوری تک‌دوره‌ای وجود دارند؛ جیمی کارتر که قربانی انقلاب ایران، ماجرای گروگانگیری در سفارت واشنگتن در تهران و البته تورم شدید در آمریکا شد و انتخابات سال ۱۹۸۰ را به رونالد ریگان باخت. نفر بعد جورج بوش پدر بود که در حمایت از کویت به خاک عراق حمله کرد و منطقه خلیج فارس را به بحران کشاند. این جنگ در نهایت باعث شد او در رقابت با بیل کلینتن از راهیابی دوباره به کاخ سفید در ۱۹۹۲ بازبماند.

حالا به نظر می‌رسد آن بحران‌های عمدتا سیاسی جای خود را به بحران مدیریتی و اقتصادی ناشی از شیوع کرونا داده و قرار است ویروس نقش جنگ و گروگانگیری را اینجا برای ترامپ بازی کند. بر اساس پیش‌بینی بیش از ۲۰۰ اقتصاددان آکسفورد، بحران اقتصادی ناشی از شیوع کرونا تا ماه نوامبر و زمان برگزاری انتخابات هم ادامه می‌یابد و فاجعه‌ای بزرگ‌تر و ویرانگرتر از رکود بزرگ اوایل قرن بیستم برای مردم ایالات متحده رقم می‌زند.

از سوی دیگر، ترامپ در شش ماه مانده تا انتخابات بیکار نمی‌نشیند و به هر دستاویز چنگ می‌زند تا بحران کرونا و اقتصاد را گردن رقیبش جو بایدن و چین بیندازد. هر چند بعید است دست‌کم در شرایط فعلی این حربه‌ها کارگر بیفتد. به این ترتیب، او با کسب فقط ۲۱۰ الکترال کالج در برابر ۳۲۸ الکترال کالج جو بایدن بدترین عملکرد یک رئیس جمهوری مستقر را رقم می‌زند.

الگویی که شکست فاحش و تاریخی ترامپ را در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا پیش‌بینی کرده، همان است که نتیجه هر انتخابات ریاست جمهوری را از ۱۹۴۸ به بعد درست گفته بود؛ جز دو انتخابات سال‌های ۱۹۶۸ و ۱۹۷۶.