تاریخ انتشار: ۲۲ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۱۱:۲۸

همشهری آنلاین: مردم صربستان روز یکشنبه 11 مه برای انتخاب نمایندگان پارلمان این کشور به پای صندوق‌های رای رفتند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، 6.7 میلیون نفر از مردم صربستان در این انتخابات شرکت خواهند کرد که 115 هزار نفر از آن‌ها از صرب‌های اقلیت‌ ساکن کوزوو هستند.

صندوق‌های رای گیری نیز ازساعت 7 صبح یکشنبه به وقت محلی به کار اخذ رای مشغول شدند. رای گیری در این انتخابات تا ساعت 8 شب یکشنبه به وقت محلی ادامه خواهد یافت.

در این انتخابات 250 نماینده مجلس صربستان و همچنین شوراهای شهر این کشوربرگزیده خواهند شد. در این انتخابات مردم صربستان با رای خود در واقع به احزابی رای می‌دهند که طرفدار ورود این کشور به اتحادیه اروپا هستند و یا به احزابی رای خواهند داد  که با ورود صربستان به اتحادیه اروپا مخالفت می‌ورزند.

براساس نتایج آخرین نظر سنجی‌های انجام شده، حزب ملی گرایان افراطی صربستان 34 درصد آرای انتخابات پارلمانی این کشور را از آن خود خواهد کرد. این نظر سنجی حکایت از آن دارد که ملی گرایان صرب با یک امتیاز از حزب دموکراتیک که رییس جمهوری بوریس تادیچ ریاست آن را به عهده دارد و طرفدار الحاق صربستان به اتحادیه اروپا است، پیشی خواهد گرفت.

به اعتقاد کارشناسان این انتخابات مهمترین انتخاباتی است که هشت سال پس از سرنگونی اسلوبودان میلوسوویچ در صربستان برگزار می‌شود.

این انتخابات پس از سقوط دولت ووجیسلاو کاستونیکا نخست وزیر ملی گرای صربستان برگزار می شود، کاستونیکا پس از اعلام استقلال کوزوو با بوریس تادیچ رییس جمهوری صزبستان و احزاب تشکیل دهنده دولت ائتلافی این کشور بر سر الحاق کشورش به اتحادیه اروپادچار اختلاف شده بود.[کناره‌گیری نخست‌وزیر و انحلال دولت صربستان]

بوریس تادیچ رییس جمهوری صربستان در یک سخنرانی پیش از برگزاری انتخابات پارلمانی گفت: انتخابات روز 11 مه نوعی همه پرسی است که در آن مردم صربستان نسبت به عضویت یا عدم عضویت کشورشان در اتحادیه اروپا تصمیم می‌گیرند.

از دیگر سو نیز تومیسلاو نیکولیچ رییس ملی گرایان افراطی صرب طی سخنانی گفت: اتحادیه اروپایی باید این مساله را بپذیرد که کوزوو جزئی از صربستان است.

نیکولیچ افزود: به ما بگویید که کوزوو به صربستان تعلق دارد، در این صورت شما در اینجا(صربستان) دوستانی خواهید داشت، در غیر این صورت دوستانی در اینجا برای شما باقی نخواهند ماند.

اقلیت صرب ساکن کوزوو نیز به رغم مخالفت سازمان ملل و آلبانیایی‌تباران کوزوو در انتخابات پارلمانی صربستان شرکت خواهند کرد. آلبانیایی تباران و مسئولان سازمان ملل در این منطقه ادعا دارند که صربستان قصد دارد از طریق برگزاری انتخابات پارلمانی در کوزوو، به شکاف‌ها در این منطقه دامن بزند.[سازمان ملل انتخابات صربستان در کوزوو را ممنوع کرد]

پارلمان کوزوو در 17 فوریه سال جاری استقلال کوزوو از صربستان را اعلام کرد.
[روزشمار جدایی کوزوو از صربستان]

از آن زمان 40 کشور از جمله آمریکا، استرالیا، کانادا، ژاپن و اکثر 27 عضو اتحادیه اروپا به رغم مخالفت صربستان، استقلال کوزوو از این کشور را به رسمیت شناختند.

صربستان که در این خصوص مورد حمایت روسیه است، این موضوع را به شدت رد کرده و در اولین واکنش، سفیران خود را از کشورهایی که استقلال کوزوو را به رسمیت شناخته‌اند فراخوانده‌است.