به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، خسرو ساکی رئیس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزش وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه آموزش مجازی در دنیا سابقه دارد و برای اولین بار نیست که اجرا میشود، گفت: از گذشته برخی مدارس وارد امر آموزش مجازی شده بودند و از قدمت آموزش از راه دور نیز سالها میگذرد.
وی درباره اینکه آیا نتایج سنجش آموزش مجازی قابلیت استناد و ثبت در سوابق را دارد یا خیر، افزود: چون غیرمترقبه وارد جریان کرونا شدیم، چند فعالیت را انجام دادیم. ابتدا به صورت خودجوش همکاران معلم با استفاده از امکانات و شبکههای پیامرسان که در اختیار داشتند آموزش را ادامه دادند و شبکه شاد و مدرسه تلویزیونی نیز آموزشها را دنبال کردند. با توجه به اعتباری که نظر معلم دارد با اتکا به نظر معلم میتوانیم ثبت سوابق را داشته باشیم.
وی درباره هدایت تحصیلی گفت: برخی آیتمهای هدایت تحصیلی در قالب نظرخواهی است و در حالت عادی هم نظر معلم و خانواده در فرمها ثبت میشود و همه فرایندها حضوری نیست.
ساکی در پاسخ به این سوال که پس دلایل به مدرسه رفتن بچهها در این شرایط چیست، اظهار کرد: با وجود اینکه آموزش مجازی شیوه پذیرفته شدهای است اما صاحبنظران تعلیم و تربیت معتقدند در دوره ابتدایی و متوسطه هیچ چیزی جای کلاس فیزیکی و آموزش حضوری را نمیگیرد زیرا علاوه بر انتقال آموزش، رشد تربیتی، اخلاقی، دینی و ... نیز دنبال میشود اما در مقاطع بالاتر و در دانشگاههای معتبر دنیا دانشجوی مجازی داریم.
رئیس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزش وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به اینکه علت و ریشه اصرار به برگزاری آزمون حضوری در این شرایط چیست، گفت: ما هم به دغدغه مردم احترام میگذاریم. از همه مهمتر سلامت دانشآموزان است و به دنبال این نیستیم که سلامت آنها به خطر بیفتد. همه دانشآموزان را فرزندان خود میدانیم و به گونهای حرکت میکنیم که سلامت آنها به خطر نیفتد. به نظرات تخصصی احترام میگذاریم و ستاد ملی مدیریت کرونا، مهار بیماری را هوشمندانه هدایت میکند. ما هم از این قاعده مستثنی نیستیم. ۱۰ پایه تحصیلی آزمون و ارزشیابی غیرحضوری انجام میدهند و تصمیمگیری در اختیار شورای مدرسه است.
ساکی ادامه داد: اما پایه نهم و دوازدهم، پایههای سرنوشتسازی هستند. در کشور خودمان مطابق تصمیم ستاد کرونا اقدام میکنیم. ستاد پروتکلی را به ما برای تمام واحدهای آموزشی ابلاغ کرده است. مجری، ناظر و دستورالعمل اجرایی برای تامین سلامت دانشآموزان مشخص است.
وی با بیان اینکه در این دستورالعمل مو به مو مشخص شده است که چه طور خدمترسانی کنیم، گفت: اطلاعرسانیهای لازم در این باره صورت گرفته است. در آموزش و پرورش چون نمرات پایه نهم ضریب ۳ در هدایت تحصیلی دارد، آزمون حضوری میگیریم که البته شخصا تصمیمگیرنده نهایی نبودیم و با ستاد ملی کرونا هماهنگ بودهایم.
رئیس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزش وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: برای رعایت ضوابط بهداشتی، تقسیم مسئولیت صورت گرفته است. مدیرکل و روسای مناطق و نواحی آموزش و پرورش مسئولیت کلی نظارت را برعهده دارند تا گندزدایی و بهداشت محیط و فاصلهگذاری اجتماعی انجام شود.
ساکی تاکید کرد: اگر این پروتکلها رعایت شود ما هم همانند دیگر اقشار و مشاغل کار خود را انجام میدهیم تا نظام آموزش و پرورش و نظام عالی برای سال آینده دچار خلل و مشکل نشود. اگر آزمون پایه دوازدهم را برگزار نکنیم آموزش عالی دچار مشکل میشود.
وی با بیان اینکه در پایه نهم امتحان هماهنگ استانی حذف و آزمون در سطح مدرسه است، گفت: شورای مدرسه میتواند درباره تعداد حضور بچهها برای آزمون بسته به امکاناتی که در اختیار دارد، تصمیمگیری کند. اختیار برگزاری آزمون و طراحی سوالات و تصحیح اوراق نیز بر عهده شورای مدرسه است.
رئیس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزش وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه بچهها ملزم هستند خودشان ماسک و دستکش تهیه کنند، گفت: برای ۱۰ درصد پیشبینی کردیم تا اگر دانشآموزی ماسک و دستکش به همراه نداشت بتواند آن را دریافت کند و امتحان بدهد. در پروتکلها، حمایت و صیانت از معلمان هم کاملا مشخص شده است.