تاریخ انتشار: ۲۴ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۰۴:۴۰

ندا انتظامی: پس از پایان گفت‌وگو دلم خواست من هم یکی از نوجوان‌هایی باشم که همراه ایرج میلانی برای ضبط تصویرهایی از جاذبه‌های ایران به سفرهای دور و دراز بروم.

«سفرهای دور و دراز» یکی از برنامه‌های درحال تولید گروه کودک و نوجوان شبکه 2 سیماست.

   این مجموعه در 26 قسمت 15 دقیقه‌ای طراحی شده است و داستان آن  سفرهای« ایرج میلانی» با گروهی از نوجوان‌هاست.

   حتماً این مدت او را در گروه خانواده شبکه اول و یا در لحظه تحویل سال دیدید که از جاهای مختلف ایران گزارش‌های دیدنی تهیه کرده است.

   این‌بار او در قالب مجموعه‌ای مستند، به همراه گروه کودک و نوجوان، طبیعت اقلیم‌های متفاوت و جذاب ایران را معرفی می‌کند.

  • چه شد که به فکر تولید یک مستند در حوزه کودک و نوجوان آن‌هم با قالب سفر افتادید؟

کارمند صداوسیما هستم، موظفم در حوزه‌های مسئولیت خود برنامه‌هایی را تولید کنم. این حوزه به گروه کودک و نوجوان شبکه دو بر می‌گردد که به سفرهای دور و دراز رسید.
سعی کردم طرحی انتخاب کنم که با علاقه و سلیقه من هماهنگ باشد، از طرف دیگر حس کردم که به بهانه سفر می‌توان نکته‌های آموزشی متفاوت و زیادی را به نوجوان‌ها منتقل کرد که آمیخته به داستان و عناصر جذاب باشد.

  •  این برنامه شامل چه چیزهایی می‌شود؟

   دراین برنامه با کودکان و نوجوانان راهی سفر به مناطق مختلف ایران می‌شویم و در هر سفر به دنبال پاسخ به پرسش‌هایی هستیم که ذهن آنها را درگیر کرده است.

  • بیشتر توضیح می‌دهید؟

   ساختار این برنامه شبیه  برنامه‌ دیگری است که پنجشنبه‌ها در شبکه یک اجرا می‌کنم، اما این بار از زبان و دیدگاه کودک و نوجوان.  برنامه می‌خواهد به کنجکاوی‌های آنان در زمینه انسان، گیاه، طبیعت، زمین، آثار باستانی و مردم‌شناسی پاسخ بدهد.

   پس آنها حسابی نقش فعالی دارند؟
همین‌طور است، آنها می‌توانند مرا که در کنار رودخانه هستم به سمت یک محله قدیمی و دیدن آثار باستانی ببرند و یا از کنار یک آثار باستانی به کنار رودخانه‌ای برای دیدن عمق آن ببرند

  • با این حساب کار سختی خواهد بود؟

   کار سخت تعریف دیگری دارد، یا آدم از انجام آن کار خوشش نمی‌آید، در نتیجه انجام آن مصیبت است و یا کاری که زمانی برای استراحت و آرامش نداشته باشیم.
دراین کار، مورد اول که منتفی است، اما اگر گروه از سفر خسته شود و یا از گرما و سرما ناراحت شود، به دلیل علاقه‌ای که وجود دارد می‌توان از خوابیدن در ماشین لذت برد و با
روشن کردن آتش و یا آب پاشیدن به لباس‌ها، شرایط را راحت کرد، در نتیجه احساس خستگی نخواهیم کرد.

  • منظورم کارکردن با نوجوان‌ها و تغییر  از یک جا به یک جای دیگر است.

   امیدوارم  بتوانم کودکان و نوجوانانی را که در نظر دارم پیدا کنم، در غیر این‌صورت مجبور می‌شوم در طول کار بازیگران گروه را عوض کنم تا به یک گروه ثابت برسم.

  • تصمیم دارید از بازیگران حرفه‌ای شناخته‌شده نوجوان استفاده کنید؟

   نه، به دنبال نوجوانان خودنقشی هستم که شخصیت آنها جلوی دوربین از بین نرود. یعنی اشخاصی که جلوی دوربین، خودشان باشند و خود واقعی‌شان را فراموش نکنند، بلکه دوربین را فراموش کنند و جلوی دوربین راحت باشند.

  • حتماً نکته‌هایی را به آنها آموزش می‌دهید؟

   قطعاً، در همان صحنه نکته‌هایی را به آنها   یادآوری می‌کنم. سفرهای دور و دراز ساختاری مستند دارد و با فضای مجموعه‌های داستانی متفاوت است، به همین دلیل بازی در این کار هم متفاوت است.

  • قرار است این سفر به کجاهای ایران باشد؟

   به دلایل کاری که در حال حاضر دارم، سفرها را اطراف تهران انتخاب کردیم، به این ترتیب طول سفرها هم دو روز خواهد بود.

  •   در برنامه‌هایتان به شهرستان‌های  دیگر هم می‌روید؟

   بستگی به موفقیت برنامه و شرایط کاری من دارد. نکته مهم‌تر بازیگرهای کودک و نوجوان است که باید پیدا کنم، اگر این عوامل درست اتفاق بیفتد، قطعاً  سری بعد به شهرستان‌ها هم می‌رویم.

  • و از نوجوان‌های شهرستانی هم استفاده می‌کنید؟

   حتماً. اگر به شهرستان‌ها برویم، این اتفاق می‌افتد. نوجوان‌های شهرستانی به دلیل نوع زندگی و دوری از تجملات با گروه‌های فیلم‌سازی بهتر همکاری می‌کنند.

  • الان کار در چه مرحله‌ای است؟

   درحال انتخاب کودکان و نوجوانان دختر و پسر هستیم که به محض پیدا‌کردن آنها، کار کلید می‌خورد.

  • این اتفاق کی می‌افتد؟

   احتمالاً 2 هفته دیگر.

برچسب‌ها