مدیر کل محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد گفت: به ازای هر ۴ هزار هکتار یک محیط‌بان در استان وجود دارد، در حالی که طبق استانداردهای جهانی هر محیط‌بان هزار هکتار را باید تحت پوشش حفاظتی و مسئولیتی خود داشته باشد.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، سید اسدالله هاشمی افزود: با توجه به شمار محیط‌بانان استان کهگیلویه و بویراحمد هم‌اکنون هر محیط‌بان ۴ برابر استاندارد جهانی عرصه حفاظتی زیر پوشش دارد.

وی تصریح کرد: این استان با ۳۱۲ هزار و ۵۰۰ هکتار منطقه حفاظت‌شده با کمبود نیروهای محیط‌بان روبه‌رو است.

هاشمی گفت: بیش از ۸۰ محیط‌بان کار حفاظت از محیط ‌زیست استان کهگیلویه و بویراحمد را بر عهده دارد.

وی ابراز کرد: ۱۳ منطقه پارک ملی، حفاظت‌شده و مناطق شکار ممنوع در کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد که از این تعداد ۷  منطقه حفاظت‌شده و ۵ منطقه شکار ممنوع است.

هاشمی ادامه داد: این محیط‌بانان به‌رغم مشکلات موجود از جمله گستردگی وظایف، کمبود تجهیزات، کوهستانی بودن استان، آتش‌سوزی جنگل‌ها و مراتع مناطق تحت مدیریت و پراکندگی مناطق محیط‌بانان این استان برای حفاظت از مناطق زیر نظر و گونه‌های جانوری از جان و دل مایه می‌گذارند.

وی با بیان اینکه محیط‌بانان کهگیلویه و بویراحمد به صورت شبانه‌روز مشغول رصد و پایش منطقه هستند تصریح کرد: محیط‌بانان در صورت مشاهده تخلف زیست‌محیطی بر اساس قانون برخورد خواهند کرد.

هاشمی به آتش‌سوزی اخیر منطقه حفاظت‌شده کوه خائیز اشاره کرد و گفت: این آتش‌سوزی از خائیز بهبهان (مرز خوزستان و کهگیلویه و بویر احمد) آغاز شد.

وی اظهار کرد: در این آتش‌سوزی بیش از ۱۰۰ هکتار از مناطق حفاظت‌شده خائیز آسیب دید و بیش از ۴۰ درصد از این میزان دچار خسارت جدی شد.

 مدیر کل محیط‌ زیست کهگیلویه و بویراحمد گفت: این آتش‌سوزی که پنج‌شنبه هفته گذشته آغاز شده بود، پس از ۹۶ ساعت مهار شد.

استان کهگیلویه و بویراحمد با ۳۱۲ هزار و ۵۰۰ هکتار منطقه حفاظت‌شده و موقعیت زیست‌بومی و طبیعی خاص خود پوشش گیاهی، جانوری و منابع حیاتی متنوعی دارد، به گونه‌ای که افزون بر ۲۰ درصد پوشش جنگلی زاگرس و حدود ۴۰ درصد گونه‌های دارویی کشور را در خود جای داده است.