پژوهشگران آمریکایی از شروع آزمایش بالینی نخستین یک داروی بالقوه از نوع آنتی‌بادی اختصاصی ضد ویروس کرونا برای درمان کوویدـ۱۹ خبر دادند.

به گزارش همشهری آنلاین، مهر به نقل از پرس‌اسوسیشن نوشت: نخستین دوز از یک درمان بالقوه کوویدـ۱۹ به بیماران تزریق شد.

این دارو سه ماه پس از آن‌که پژوهشگران در خون نخستین بیماران آمریکایی بهبودیافته از کوویدـ۱۹ این آنتی‌بادی را شناسایی کردند، ساخته شده است.

آنتی‌بادی ماده‌ای است که سیستم ایمنی بدن برای مقابله با عوامل بیماری‌زا مانند ویروس‌ها و باکتری‌ها (که به آنها آنتی‌ژن می‌گویند) تولید می‌کند.

این دارو LY-CoV۵۵۵ نام گرفته و حاصل همکاری شرکت‌های داروسازی آمریکایی لیلی (Lilly) و ابسلرا  (AbCellera) است.

محققان ادعا می‌کنند این نخستین داروی بالقوه‌ای است که به طور اختصاصی برای حمله به ویروس جدید کرونا یا سارس-کوو-۲ (SARS-CoV-۲) عامل کوویدـ۱۹ طراحی شده است.

در این پژوهش، بی‌خطر بودن و تاثیربخشی دارو روی بیمارانی آزمایش شده است که به دلیل ابتلا به کوویدـ۱۹ در بیمارستان بستری هستند. نتایج این آزمایش در پایان ماه ژوئن مشخص می‌شود.

در مرحله نخست این کارآزمایی بالینی، یک دوز از دارو از طریق داخل‌وریدی به ۳۲ بیمار در آمریکا از جمله در نیویورک و لوس‌آنجلس تزریق شده است. اگر این آزمایش موفقیت‌آمیز باشد، در مرحله دوم کارآزمایی دارو به بیمارانی تزریق می‌شود که در بیمارستان بستری نشده‌اند.

کارشناسان می‌گویند داروهای از نوع آنتی‌بادی هم می‌توانند برای درمان بیماران و هم برای پیشگیری در افراد آسیب‌پذیر مانند سالمندان و افراد دچار نقصان دستگاه ایمنی به کار روند.