آرچی ویلیامز با حضور روی صحنه رقابت‌های استعدادیابی آمریکا روایتی از ۳۷ سال زندانی شدن به خاطر جرمی که مرتکب نشده بود تعریف کرد و با خواندن یک ترانه تحسین تماشاگران، داوران و مردم را برانگیخت.

به گزارش همشهری آنلاین، آنچه در چهار دهه اخیر بر این شهروند سیاهپوست آمریکایی گذشته به ویژه در دوران اعتراض مردم سراسر جهان به خشونت و نژادپرستی پلیس دیدنی‌تر و جذاب‌تر به نظر می‌رسد. ویلیامز روی صحنه مسابقه استعدادیابی آمریکایی درباره ماجرای خودش گفت: «من به خاطر جرمی که فردی دیگر مرتکب شده بود، ۳۷ سال به اشتباه در زندان بودم و آزمایش دی‌ان‌ای باعث شد از زندان آزاد شوم.»

در فیلمی که پیش از اجرای آرچی پخش شد، او داستان زندگی‌اش را چنین تعریف کرد: «صبح روز ۹ دسامبر ۱۹۸۲ یک زن سفیدپوست در خانه‌اش هتک حرمت شده و چاقو خورده بود. من چهار ژانویه دستگیر شدم و باورم نمی‌شد چنین اتفاقی دارد برایم می‌افتد. جرمی مرتکب نشده بودم و می‌دانستم بی‌گناهم اما چون یک پسر فقیر سیاه بودم و توانایی مالی نداشتم، نمی‌توانستم در نظام قضایی لوییزیانا از خودم دفاع کنم. در دادگاه هیچ‌کدام از آثار انگشت با اثر انگشت من هماهنگ نبود و سه نفر شهادت دادند که هنگام رخ دادن جرم من در خانه بوده‌ام.»

آرچی ادامه داد: «اما آنها می‌خواستند یک نفر تقاص این جنایت را پس بدهد. من به زندان ابد بدون احتمال عفو یا آزادی مشروط محکوم و به زندان ایالتی آنگولا فرستاده شدم که خطرناک‌ترین زندان آمریکاست. در زندان باید تصمیم بگیری قوی باشی یا ضعیف. چون در زندان آدم آزمایش می‌شود. روزها به هفته و ماه و سال و دهه تبدیل شدند؛ شبیه یک کابوس. آزادی در ذهن انسان است. من به زندان رفتم اما اجازه ندادم ذهنم زندانی شود. وقتی در شرایط بد و آزاردهنده قرار می‌گرفتم، آواز می‌خواندم و با موسیقی به آرامش می‌رسیدم.»

ناگهان روزنه‌ای از امید در زندگی این شهروند رنگین‌پوست آمریکایی پس از حدود ۳۵ سال زندانی بودن پدیدار شد: «وقتی پروژه افراد بیگناه پذیرفت پرونده من را بررسی کند، امید داشتم بتوانند تبرئه‌ام کنند. به لطف فناوری‌های نوین پرونده من باز شد و دادگاه دستور داد آثار انگشت را در صحنه جرم با پایگاه داده‌ها مطابقت دهند. معلوم شد آثار انگشت مربوط به یک متجاوز سریالی بوده و من بعد از گذراندن ۳۷ سال پشت میله‌های زندان، روز ۲۱ مارس ۲۰۱۹ آزاد شدم.»

آرچی ویلیامز در ادامه ترانه‌اش را خواند و با واکنش تماشاگران و داوران می‌شد فهمید که خیلی آسان راهی مرحله بعد می‌شود. سایمن کاول هم که در واقع مهم‌ترین و جنجالی‌ترین داور گات تلنت آمریکاست، بهترین‌ها را نثار آرچی کرد و در پایان در میان تشویق‌های بی‌امان تماشاگران او را در آغوش کشید. فیلم اجرای آرچی ویلیامز ده‌ها میلیون بار در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی دیده شد و سایمن را ترغیب کرد سفیر بی‌گناهان شود.

مرورگر شما از ویدئو پشتیبانی نمی‌کند.
فایل آن‌را از اینجا دانلود کنید: video/mp4