مدیرجهادکشاورزی شهرستان مشهد گفت: هم‌اکنون ۳۰ هکتار از سطح زیر کشت گلخانه‌های شهرستان مجهز به سیستم کشت هیدروپونیک هستند.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، امید طهماسبی‌زاده روز چهارشنبه ۲۱ خرداد افزود:سطح زیر کشت گلخانه‌های استان در سال ۹۸ در مجموع ۱۲۵ هکتار بوده است.

وی ادامه داد: هیدروپونیک یا آب کشت یکی از روش‌های نوین است که می‌توان هر محصول کشاورزی را بدون توجه به اقلیم و نوع خاک در آن تولید کرد.

مدیرجهادکشاورزی شهرستان مشهد گفت: از مجموع ۳۰ هکتار مساحت گلخانه‌های مجهز به سیستم کشت هیدروپونیک، ۱۵ هکتار زیر کشت سبزی و صیفی، ۱۳ هکتار زیر کشت گل‌های شاخه‌بریده و دو هکتار زیر کشت سایر محصولات است.

طهماسبی‌زاده افزود: بیشترین میزان تولید گل‌های شاخه‌بریده به ترتیب مربوط به گل رز، آلسترومریا، گلایل و شب بو است.

وی ادامه داد: عدم نیاز به خاک و در نتیجه عدم نیاز به شخم و آبیاری، حذف استفاده از آفت‌کش‌ها و سموم که هزینه تمام شده تولید را افزایش می‌دهد و خاک را آلوده می‌کند، حذف علف هرز، کاهش مصرف آب به خصوص در مناطقی که با کم‌آبی مواجه هستند و افزایش ارزش غذایی محصولات هیدروپونیک نسبت به روش سنتی از جمله فواید این مدل کشت است.

رئیس جهادکشاورزی مشهد، خراسان رضوی گفت:با توجه به نیاز سرمایه‌گذاری اولیه بالا و ضرورت حضور افراد متخصص برای ارائه فرمول مناسب مصرف کود و همچنین وارداتی بودن و در نتیجه وابستگی کودهای مورد استفاده در سیستم هیدروپونیک به ارز، در سال‌های اخیر با توجه به نوسان و افزایش نرخ ارز شاهد افزایش هزینه‌های تولید و کم شدن انگیزه برای تولید به روش هیدروپونیک هستیم.

طهماسبی‌زاده افزود: با توجه به مزایای این سیستم به‌ویژه راندمان بالای آبیاری در آن، امید است با حمایت ویژه شامل اختصاص تسهیلات بانکی، اختصاص ارز دولتی برای واردات کودهای مورد نیاز و حمایت برای سرمایه‌گذاری تولید داخلی، نظارت بر تهیه و پخش کودهای مورد مصرف و جلوگیری از ورود و توزیع کودهای تقلبی به بازار و همچنین آموزش نیروی متخصص در این زمینه شاهد توسعه هدفمند این نوع سیستم و در نتیجه افزایش تولید و کاهش هزینه‌های تولید و اقتصادی کردن بیشتر تولید محصولات گلخانه‌ای باشیم.

هم‌اکنون ۹۲ هزار هکتار از اراضی کشاورزی و باغی در شهرستان مشهد تحت حفاظت و حیطه مسئولیتی جهاد کشاورزی این شهرستان قرار دارد.