همشهری آنلاین: او از زمانی که خاک بازی می‌کرد، می‌خواست صدراعظم کشورش شود، گویا هیچ چیز نتوانست او را متوقف کند. حالا آلفرد گوزنبائر در صدر قرار دارد. او با پیروزی حزبش در انتخابات، صدراعظم اتریش خواهد شد.

مجله خبری اشترن گزارش کرد، جاه طلبی سیاسی رییس سوسیال دموکرات‌های اتریش حالا به یک ضرب‌المثل تبدیل شده است.

شریک زندگی آلفرد گوزنبائر پیش از انتخابات روز یکشنبه در این کشور گفته بود: "زمانی که آلفرد بچه بود و خاک‌بازی می‌کرد از او پرسیده شد که می‌خواهد چه کاره شود و او پاسخ داد «صدراعظم»."

گوزنبائر که در سال 2000 میلادی به ریاست حزب اس.پ.او رسید، جوان‌ترین رییس این حزب در تاریخ پس از جنگ جهانی دوم به حساب می‌آمد.

او اولین سیاستمدار حرفه‌ای بود که به چنین مقامی می‌رسید. بزرگ‌ترین مشکل او این بود که تاکنون به طور ویژه محبوب نبود.

پیروزی اس.پ.او در انتخابات پارلمانی اتریش حتی برای او هم غافلگیرکننده است، این پیروزی می‌تواند او را به دفتر صدراعظم اتریش برساند.

نگاهی به صدراعظم جدید اتریش

زمانی که این سیاستمدار 46 ساله ریاست حزبش را پس از انتخابات سال 1999 میلادی از ویکتور کلیما، خلف بداقبال خود تحویل گرفت، "راه حلی موقت" برای این حزب محسوب می‌شد.

او توانست ظرف دو سال گذشته دکترای علوم سیاسی خود را اخذ کند که بدین ترتیب توانست از انتقادهایی که به او مبنی بر آن وارد می‌شد که با روش‌های پوپولیستی حزبش را اداره می‌کند، مبرا شود و پس از گذشت مدتی طولانی، حزب ملت به رهبری ولفگانگ شوسل، صدراعظم فعلی اتریش را متوقف کند.

گوزنبائر خود را یک سیاستمدار پراگماتیک می‌داند، اما تاکید ویژه‌ای بر مدل‌های جامعه‌ای سوسیال دموکرات دارد.

او خود را "یک چپ‌گرا، اما نه کمونیست" توصیف می‌کند. شعار انتخاباتی او "این کشور عدالتی جدید نیاز دارد" بود که مساله بی‌کاری را هدف قرار و قول داده است میزان بی‌کاری جوانان اتریشی را به نصف کاهش دهد، پرداخت مستمری را تضمین و نظام سلامت اتریش را اصلاح کند