ظهور دوباره عفونت‌ها با ویروس کرونا که در منطقه سئول که نیمی از جمعیت ۵۱ میلیون نفری کره جنوبی را در برمی‌گیرد، موفقیت این کشور در مهار شیوع این بیماری را تهدید می‌کند.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از آسوشیتدپرس تا همین چند هفته پیش کره جنوبی، موفقیت سخت‌به دست آمده‌‌اش در برابر شیوع کرونا را جشن می‌گرفت و در حال کاهش محدودیت‌های قرنطینه، بازگشایی مدارس و تبلیغ پیکار ضد ویروسی‌اش بر اساس تکنولوژی‌های پیشرفته بود که رئیس‌جمهورش آن را «قرنطینه-کی» می‌نامید.

اما ظهور دوباره عفونت‌ها در منطقه سئول که نیمی از جمعیت ۵۱ میلیون نفری این کشور را در آن ساکن هستند،‌ موفقیت این کشور را تهدید می‌کند و باعث شده مقامات کره جنوبی هشدار دهند که اقداماتی برای جلوگیری از موج دوم شیوع باید انجام شود.

مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌های کره جنوبی روز پنجشنبه ۲۲ خرداد ۴۵ مورد جدید گزارش کرد که روندی رو به افزایش را از اواخر ماه مه (اوائل خرداد) نشان می‌‌دهد. اغلب موارد جدید بیماری در منطقه کلانشهری سئول رخ داده‌اند که مقامات بهداشتی در آنجا در ردیابی سرایت‌ ویروس دچار مشکل هستند.

یک مقام ارشد وزارت بهداشت کره جنوبی روز پنجشنبه گفت با توجه به سرایت سریع کووید-۱۹ ردیابی تماس به تنهایی نمی‌تواند سرعت انتشار بیماری را کاهش دهد. او دوباره از ساکنان پایتخت خواست در خانه‌هایشان بمانند.

مقامات دولتی با وجود افزایش اخیر در موارد عفونت تقاضاها درباره برقرار مجدد قرنطینه را نپذیرفته‌اند چرا درباره آسیب دیدن اقتصاد شکننده کشور نگران هستند.

اما مقامات بهداشتی نظر مخالفی دارند. جونگ اون-کیونگ، رئیس مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌های کره جنوبی هشدار داده است که کشور ممکن است بدون اینکه آگاه باشد، وارد یک بحران بزرگ دیگر کووید-۱۹ شود که این بار در پرجمعیت‌ترین منطقه کشور رخ می‌دهد.

او گفت کارکنان بهداشتی بیشتر و بیشتر در ردیابی سرایت ویروس دچار مشکل می‌شوند، چرا که با افزایش فعالیت‌ها و کاهش فاصله‌گیری اجتماعی ویروس به سرعت و به صورتی غیرقابل‌پیش‌بینی در حال انتشار یافتن است.

با اینکه کره جنوبی در ماه‌های فوریه و مارس با افزایش بسیار شدیدتری از شمار عفونت‌ها روبرو بود و صدها مورد جدید در روز گزارش می‌شدند، اما ردیابی عفونت‌ها در آن هنگام ساده‌تر بود، چرا که اکثریت موارد بیماری به یک گردهمایی منفرد در یک کلیسایی در شهر دیگو، چهارمین شهر کره جنوبی با ۲.۵ میلیون نفر جمعیت مربوط می‌شدند.

اما خوشه‌های اخیر عفونت تقریبا در هر جایی در پایتخت ظهور کرده‌اند.

شمار کل موارد عفونت کرونا در کره جنوبی اکنون ۱۱۹۴۷ مورد شامل ۲۷۶ مورد مرگ است. اغلب بیماران بهبود یافته‌اند، اما شمار موارد فعال بیماری که دی میانه ماه مه (اوائل اردیبهشت) به زیر ۱۰۰۰ مورد کاهش یافته بود، دوباره به بالای ۱۰۰۰ مورد رسیده است.

با وجود درخواست مقامات بهداشتی برای پرهیز از تجمع‌های غیر ضروری و سایر فعالیت‌های عمومی، داده‌هایی به دست آمده از اپراتورهای تلفن همراه، شرکت‌های کارت اعتباری و شرکت‌های گرداننده وسائل نقلیه عمومی در هفته پیش نشان داد که مردم به همان اندازه پیش از دوران قرنطینه فعال شده‌‌‌‌اند.