شرایط اقلیمی ، آب و هوای مناسب، ارتفاع از سطح دریا و مراتع از جمله ویژگی‌های خدادادی و طبیعی در چهارمحال و بختیاری است تا این استان ظرفیت تبدیل شدن به قطب پرورش اسب را داشته باشد.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، ارزش، اهمیت و جایگاه سوارکاری مورد توصیه و سفارش بزرگان دینی بوده است به گونه‌ای که پیامبر اعظم(ص) نیز آموزش سوارکاری را در کنار شمشیربازی و شنا مورد تاکید قرار دادند.

سوارکاری در بعضی از کشورها از جمله ایران به‌عنوان ورزش و سرگرمی مانند بازی چوگان مورد توجه قرار می‌گرفت، اما در اواخر قرن نوزدهم با پیشرفت صنعت و جایگزینی ماشین‌آلات به‌جای اسب‌ها، سوارکاری به‌صورت ورزشی و سرگرمی ادامه یافت.

اسب‌دوانی، چابک‌سواری، پرش با اسب، چوگان، دُرساژ (حرکات نمایشی اسب‌های تربیت شده)، شکار با اسب، رودیو (مسابقه با اسب‌های وحشی)، اسب‌دوانی استقامت و کورس از مهم‌ترین رشته‌های سوارکاری به‌شمار می‌رود.

امروزه متاسفانه سوارکاری با مشکلات مالی مواجه است و این عامل باعث ضعف در تامین زیرساخت‌ها شده است.

به‌همین منظور، کارشناسان، صاحب‌نظران و دست‌اندرکاران بخش سوارکاری معتقدند باید از توان بالای بخش خصوصی برای خروج از این بحران بهره‌گیری شود.

کارشناسان معتقدند در چهارمحال و بختیاری به‌دلیل ارتفاع بالا از سطح دریا، میزان نفس‌گیری و گردش خون اسب‌های کورس مطلوب‌تر می‌شود.

بافت زندگی عشایری چهارمحال و بختیاری باعث شده مردم استان از گذشته‌های تاریخی بسیار دور همواره با اسب و سوارکاری عجین بوده‌اند و این ورزش بخشی از زندگی آنان بوده است.

چهارمحال و بختیاری در پرورش اسب نسبت به سایر استان‌های کشور متمایز است

رییس فدراسیون سوارکاری گفت: میزان بارش و ارتفاع از سطح دریا دو مولفه مهم در پرورش اسب است که همین عوامل چهارمحال و بختیاری را از سایر استان‌ها متمایز کرده است.

مسعود خلیلی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا تاکید کرد: با توجه به هزینه‌های زیاد، گرانی زمین و بالا بودن دستمزدها باعث شده تا پرورش اسب در تهران و استان‌های نزدیک پایتخت مقرون به‌صرفه نیست.

وی افزود: در این راستا پرورش‌دهندگان اسب به‌دنبال انتقال مراکز خود به استان‌هایی با قابلیت بالا و هزینه‌های ارزان‌تر مانند چهارمحال و بختیاری هستند.

خلیلی تصریح کرد: با توجه به پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های چهارمحال و بختیاری، این استان را به مهد پرورش اسب در کشور تبدیل کرده است.

وی یادآور شد: می‌توان با ایجاد انگیزه بین پرورش‌دهندگان اسب نسبت به حضور آنان در چهارمحال و بختیاری برای سرمایه‌گذاری در این حوزه اقدام کرد.

رییس فدراسیون سوارکاری اظهار داشت: در همین راستا رییس هیات سوارکاری چهارمحال و بختیاری موظف به ارائه برنامه چهار ساله و فعال کردن این هیات در تمامی شهرستان‌های ۱۰ گانه استان است.

وی با اشاره به نایب‌قهرمانی جهانی ایران بعد از کشور چین در رشته هنرهای رزمی روی اسب گفت: با توجه به ظرفیت‌های چهارمحال و بختیاری باید این رشته در استان راه‌اندازی شود.

خلیلی تاکید کرد: تقویت رشته‌های اسب‌دوانی و استقامت در مسیرهای طولانی در چهارمحال و بختیاری جزو برنامه‌های اولویت‌دار قرار می‌گیرد.

وی افزود: چهارمحال و بختیاری یکی از خاستگاه‌های اصلی اسب دره‌شوری است و در این راستا تا یک ماه دیگر از کتاب آن رونمایی می‌شود.

رییس فدراسیون سوارکاری تصریح کرد: با توجه به میزان بارش و ارتفاع بالای استان از سطح دریا می‌توان برگزاری برخی مسابقه‌های سوارکاری ملی و بین‌المللی را در این استان برگزار کرد و این امر نیازمند تامین و تقویت زیرساخت‌های استاندارد سوارکاری در چهارمحال و بختیاری است.

خلیلی اظهار داشت: امید است مشکلات سوارکاری چهارمحال و بختیاری در آینده‌ای نزدیک به‌عنوان یکی از استان‌های مطرح در این حوزه رفع شود.

محل تعیین شده برای پیست سوارکاری چهارمحال و بختیاری ۱۰۰ هکتار وسعت دارد

مدیرکل ورزش و جوانان چهارمحال و بختیاری نیز گفت:محل تعیین شده برای احداث پیست سوارکاری این استان ۱۰۰ هکتار برابر یک میلیون مترمربع دارد.

حمید کریمی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا تاکید کرد: این پیست در منطقه رحمتیه شهرکرد واقع شده و سال گذشته میزبان برگزاری سه دوره سوارکاری ملی بوده است.

کریمی تصریح کرد: از اعتبارات یک میلیارد ریالی ورزش سوارکاری چهارمحال و بختیاری در سال گذشته تنها ۱۶ درصد تخصیص پیدا کرد.

وی یادآور شد: ایجاد کورس سوارکاری در چهارمحال و بختیاری از مهمترین نیازهای این استان است که جزو برنامه‌های اولویت‌دار اداره کل ورزش و جوانان استان است.

کرمی اظهار داشت: هم‌اینک ۱۲ باشگاه سوارکاری دارای پروانه در چهارمحال و بختیاری فعال است.

کمبود باشگاه‌های آموزشی حرفه‌ای از مشکلات حوزه سوارکاری است

یکی از پرورش‌دهندگان اسب در چهارمحال و بختیاری نیز گفت: فعال نبودن پیست اسب‌دوانی، مستمر نبودن مسابقه‌ها، کمبود باشگاه‌های آموزشی حرفه‌ای، گرانی اسب و هزینه‌های نگهداری، نبود درمانگاه تخصصی و کمبود دام‌پزشک تخصصی از مهم‌ترین مشکلات این استان در حوزه سوارکاری به‌شمار می‌رود.

هادی قاسمی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا تاکید کرد: آب و هوای مطلوب، ارتفاع بالا از سطح دریا و انگیزه و علاقه فراوان مردم استان به اسب جزو نقاط قوت این استان در حوزه سوارکاری است.

وی پیشنهاد داد، اداره کل ورزش و جوانان چهارمحال و بختیاری و هیات سوارکاری استان نسبت به برگزاری دوره‌های آموزشی حرفه‌ای، تامین مربی، استمرار در برگزاری مسابقات و اختصاص اعتبارات کافی برای برگزاری مسابقات تدبیر لازم را بیندیشند.

به گزارش ایرنا، میزان بارش و ارتفاع از سطح دریا چهارمحال و بختیاری را به مکانی مستعد برای پرورش اسب و رشته‌‎های مرتبط با سوارکاری تبدیل کرده است.