۳۲ بیمار مبتلا به ویروس کرونا با استفاده پزشکان از روش پلاسمادرمانی در مشهد تحت درمان قرار گرفته‌اند.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، پزشک فوق تخصص خون و انکولوژی این دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: "پلاسما" یکی از فرآورده‌های خونی است که پس‌از جداسازی گلبول‌های قرمز، سفید و پلاکت از خون به دست می‌آید. پلاسماتراپی نیز روشی درمانی برای مداوای مبتلایان به بیماری کووید ۱۹ است.

دکتر محسن صدیق‌شمسی افزود: در پلاسما آنتی‌بادی‌ها و فاکتورهای انعقادی و پروتئین‌های مهم بدن وجود دارد که آنتی بادی‌های علیه ویروس کرونا از آن جمله است و سیستم ایمنی فرد بهبودیافته مبادرت به تولید آن می‌کند.

وی ادامه داد: در پلاسماتراپی باید اهداکننده و گیرنده پلاسما مبتلا به ویروس کووید ۱۹ شده باشند و در بدن اهداکننده به اندازه کافی آنتی بادی تولید شده باشد.

پزشک فوق تخصص خون و انکولوژی گفت: برای دریافت پلاسمای بهبود یافتگان باید دستکم دو هفته از بهبودی کامل فرد مبتلا به کرونا بگذرد و سطح آنتی بادی‌ها در بدن وی به سطح مطلوب برسد.

وی افزود: بررسی‌ها در استفاده از روش پلاسما درمانی برای بیماران مبتلا به کرونا نشان می‌دهد بیش از ۷۰ درصد بیماران با این روش بهبود کامل یافته و از آی. سی. یو خارج شده‌اند.  

دکتر صدیق‌شمسی گفت: سازمان انتقال خون خراسان رضوی فراخوانی مبنی بر دریافت پلاسمای خون از بهبودیافتگان این بیماری را منتشر کرده است.  

این پزشک فوق تخصص خون و انکولوژی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: هدف این اقدام جمع‌آوری پلاسما، انجماد و ذخیره‌سازی آن است تا در دوران شیوع بیماری کرونا از این فرآورده‌ها برای درمان بیماران استفاده شود.

"پلاسمادرمانی" به عنوان یکی از روش‌های پیشنهادی و بکارگرفته‌شده برای درمان بیماران مبتلا به کرونا هم‌اینک با کمک سازمان انتقال خون در شش استان کشور از جمله تهران، مشهد و کرمانشاه انجام می‌شود.  

بر اساس آخرین آمار رسمی تاکنون ۱۸۴ هزار و ۹۵۵ نفر در ایران به بیماری کرونا مبتلا شده‌اند. این بیماری تاکنون جان هشت هزار و ۷۳۰ را در کشورمان گرفته است. همچنین تاکنون ۱۴۶ هزار و ۷۴۸ نفر از مبتلایان به کرونا در ایران بهبود یافته‌اند.  

"پاندمی کرونا" تاکنون در سطح جهان هفت میلیون و ۷۵۸ هزار و ۲۰۷ نفر را بیمار کرده و جان ۴۲۸ هزار و ۶۳۳ نفر را در ۲۱۲ کشور گرفته است. سه میلیون و ۹۷۵ هزار و ۵۷۷ نفر از افراد مبتلا به کرونا در سطح جهان تاکنون درمان شده‌اند.