مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان شمالی گفت: ۱۱ هزار و ۱۰۰ صنف و کسب و کار آسیب‌دیده کرونایی در این استان، از حمایت تسهیلاتی دولت بهره‌مند می‌شوند.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از  ایرنا،  حسن نوری دوشنبه ۲۶ خرداد اظهار کرد: در این مرحله، کارگاه‌های خسارت‌دیده از کرونا که کد تامین‌اجتماعی و کارگر بیمه شده دارند، مشمول دریافت حمایت‌های دولت می‌شوند.

وی گفت: براساس شیوه‌نامه ابلاغی، رقم تسهیلات ۶۰ میلیون، ۱۲۰ میلیون و ۱۶۰ میلیون ریال است،   کسب و کارهایی که آسیب شدید دیده‌اند، به ازای هر نفر بیمه شده ۱۲۰ میلیون ریال و واحدهایی که تعطیل شدند به ازای هر نفر بیمه شده ۱۶۰ میلیون ریال تسهیلات دریافت می‌کنند.

نوری ادامه داد: این تسهیلات با نرخ ۱۲ درصد و با دوره بازپرداخت با احتساب زمان تنفس ۲۴ ماهه، پرداخت می‌شود و سهم استان از این تسهیلات، پرداخت ۲ هزار و ۱۰۰ میلیارد ریال تسهیلات است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان شمالی گفت: رانندگان مسافری درون‌شهری و برون‌شهری که بیشتر آنان خویش‌فرما هستند هم ۶۰ میلیون ریال تسهیلات می‌گیرند.

وی افزود: پرداخت تسهیلات به رانندگان، یک مرحله‌ای است و متقاضیان مشمول، مستقیم به بانک معرفی می‌شوند، اما پرداخت تسهیلات به سایر متقاضیان دو مرحله‌ای است و باید در دستگاه تخصصی مربوط، مورد بررسی قرار گیرد.

نوری درباره سهم خراسان شمالی از دریافت این حمایت‌ها گفت: در این استان عمده اشتغال مردم، کشاورزی بوده و این بخش هم فاقد کارگاهی و بیمه شده و تامین اجتماعی است از این رو این فعالان نمی‌توانند از این فرصت استفاده کنند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان شمالی تصریح کرد: حمایت دولت، مشمول کسب و کارهایی است که دارای کد کارگاهی مورد تایید تامین اجتماعی هستند.

وی افزود: سهم استان از دریافت این اعتبارات تسهیلاتی، نیم درصد کل اعتباری است که در سطح کشور اختصاص یافته و یک درصد از کل مشمولان، را شامل می‌شود.

نوری گفت: این تسهیلات به ازای شمار کارگران بیمه شده، پرداخت می‌شود و در این استان، تعداد واحدهای کارگری خویش فرمایی و کارفرمایی و که دارای کارگر بالا باشد، کم است به دیگر سخن، کارگاه‌ها، عمدتا کوچک و متوسط است و بر این اساس سهم ریالی استان از این حمایت‌ها پایین است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان شمالی ادامه داد: با ارسال پیامک، به کسب و کارهای خسارت‌دیده، اطلاع‌رسانی شده است توصیه می‌شود که متقاضیان دریافت این تسهیلات، برای ثبت‌نام در سامانه، سرعت عمل داشته باشند.

وی افزود: آن دسته از بنگاه‌هایی که پیامک وزارت کار را دریافت و در سامانه کارا ثبت کرده و مشمول دریافت تسهیلات شده‌اند و پرونده آنان به بانک عامل ارسال شده، می‌توانند به بانکی که در سامانه معرفی کرده مراجعه و روند دریافت تسهیلات خود را تکمیل کنند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان شمالی گفت: بخشی تسهیلات بابت جبران دستمزد کارگران و بخشی هم بابت جبران هزینه‌هایی است که تحمیل شده است.

۱۳ رسته آسیب دیده کرونا شناسایی شده است که هتل داران، رستوران‌ها، مهدهای کودک، باشگاه‌های ورزشی، واحدهای تولید پوشاک و گلخانه‌های تولید گل از جمله آنان است.

از روز شنبه تا ظهر یکشنبه (بیست و پنجم خرداد ۹۹) و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۲ هزار و ۴۷۲ بیمار جدید مبتلا به کرونا در کشور شناسایی شدند و مجموع بیماران به ۱۸۷ هزار و ۴۲۷ نفر رسید، متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته نیز، ۱۰۷ بیمار کرونا جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به هشت هزار و ۸۳۷ نفر رسید.