رئیس مرکز انتقال خون شهرستان رفسنجان بیان کرد: از ابتدای سال ۹۹ تاکنون با رعایت پروتکل‌های بهداشتی به علت شیوع ویروس کرونا، به میزان ۶ هزار و ۹۷ واحد فرآورده خونی شامل گلبول قرمز، پلاکت و پلاسما در این شهرستان تولید شده است.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا،  مهدی محمدحسینی اظهار کرد: روز جهانی اهداکنندگان خون از سوی سازمان جهانی بهداشت با عنوان خون سالم، نجات‌بخش زندگی و با شعار اهدای خون برای جهانی سالم‌تر به سازمان‌های انتقال خون سراسر کشور اطلاع‌رسانی شده است.

وی تصریح کرد: در مرکز انتقال خون رفسنجان سالانه بیش از ۱۱ هزار واحد خون کامل اهدا می‌شود که از این تعداد حدود ۳۰هزار واحد انواع فرآورده‌های گلبول قرمز، پلاسما، پلاکت و کرایو تهیه و در اختیار مراکز درمانی داخلی و استانی قرار می‌گیرد.

محمدحسینی ادامه داد: از ابتدای سال ۹۹ تاکنون ۲ هزار و ۵۳۴ مراجعه‌کننده داشتیم که ۱۶۰ نفر زن و ۲ هزار و ۳۷۴ نفر مرد بودند که از ۲ هزار و ۸۷ نفر که واجد  شرایط اهدای خون بودند، خونگیری شد و ۴۴۵ نفر هم از اهدای خون معاف شدند.

رئیس مرکز انتقال خون شهرستان رفسنجان بیان کرد: در این مدت از خون‌های اهدایی ۶ هزار و ۹۷ واحد فرآورده خونی شامل گلبول قرمز، پلاکت و پلاسمای خون تولید شد و از این تعداد هزار و ۸۹۴ واحد به مراکز درمانی رفسنجان و ۲ هزار و ۸۸۸ واحد فرآورده خونی هم به مراکز درمانی سراسر کرمان ارسال شد.

وی گفت: در مدت ۳ماهه نخست سال ۹۸ از ۲ هزار و ۳۳۷ نفر خونگیری و ۵ هزار و ۸۵۱ واحد فرآورده خونی تولید و به مراکز درمانی ارسال شد.

محمدحسینی اظهار کرد: از زمان آغاز شیوع کرونا در اهداکنندگان این سازمان موارد ابتلا وجود نداشته است، شرایط محیط و رعایت نکات بهداشتی باعث می‌شود که فرد اهداکننده به هیچ عنوان به کرونا مبتلا نشود.

رئیس مرکز انتقال خون شهرستان رفسنجان ادامه داد: سازمان انتقال خون با شیوع کرونا در کشور به خصوص در شهرستان رفسنجان از اوایل اسفند به بعد در مراجعه‌کنندگان افت داشته است که با انجام پروتکل‌های بهداشتی، اهدای ماسک و دستکش به اهداکنندگانی که مراجعه می‌کردند و همچنین ضدعفونی محیط و تختهای سازمان انتقال خون، باعث شد اعتماد مردم به این سازمان برگردد و افت شدید برطرف شود.

وی افزود: در بحران کرونا ابتدا در استان بیماران خاص با مشکل تامین خون مواجه شدند به همین منظور فراخوان عمومی در شهرستان و استان داده شد و بخشی از اهداکنندگان مراجعه کردند و بحران اولیه در تامین خون پشت سر گذاشته شد.