مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان بوشهر اعلام کرد: شرکت در دوره‌های مهارت‌آموزی ضامن اشتغال آینده نوجوانان است طوری که اکنون ۷۸ درصد از افرادی که مهارتی را در آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای این استان فراگرفته‌اند، شاغل هستند.

به گزارش همشهری ‌آنلاین به نقل از ایرنا، عبدالمجید دوراهکی دوشنبه ۲۶ خرداد گفت: بنگاه‌های اقتصادی که در آینده شکل می‌گیرند هزینه و زمان خود را صرف آموزش مجدد نیروها نمی‌کنند و تخصص و مهارت افراد بیش از مدرک مورد توجه قرار می‌گیرد بنابراین کسب یک مهارت می‌تواند تضمین‌کننده آینده کودکان باشد.

وی افزود: درحالی‌که اکنون میزان بالایی از تحصیل‌کرده‌های دانشگاهی با مشکل اشتغال روبرو هستند، افراد معدودی را می‌بینیم که مهارت‌های فنی و حرفه‌ای را فراگرفته و بیکار باشند.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان بوشهر گفت: اکنون در سطح استان بوشهر ۱۵ مرکز دولتی و ۱۷۵ مرکز خصوصی فنی و حرفه‌ای فعال است که ۵۷ حرفه را به علاقه‌مندان آموزش می‌دهند.

دوراهکی ادامه داد: با توجه به شیوع بیماری کرونا مراکز فنی و حرفه‌ای متناسب با این شرایط فعال‌شده است و با اینکه بیشتر کارگاه‌های فنی و حرفه‌ای در فضای سوله‌ای برگزار می‌شود، در هر کارگاه حداکثر ۶ نفر آموزش می‌بینند تا فاصله‌گذاری فیزیکی به‌خوبی رعایت شود.

وی اضافه کرد: اداره کل فنی و حرفه‌ای همه وسایل بهداشتی و ضدعفونی موردنیاز را در اختیار مراکز قراردادهاست و علاوه بر آن برای تسهیل رفت‌وآمد متقاضیان در این شرایط سرویس‌های ایاب و ذهاب فراهم‌شده است اما به دلیل نگرانی خانواده‌ها از ابتلا به کرونا به‌طورقطع استقبال از این دوره در تابستان ۹۹ پایین‌تر از سال‌های گذشته است.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان بوشهر با معرفی دوره‌های مهارت‌آموزی فنی و حرفه‌ای گفت: ثبت‌نام در دوره‌های مهارت‌آموزی و تابستانه فنی و حرفه‌ای از ابتدای خرداد آغازشده است و تا پایان سال ادامه دارد.

دوراهکی از آموزشگاه‌های دوگانه آموزش در محیط کار واقعی و جایگاه بالای استان بوشهر در این زمینه نام برد و بیان کرد: در قالب این نوع آموزش بخش تئوری آموزش در آموزشگاه و بخش عملی در محیط کار واقعی به متقاضی آموزش داده می‌شود و در این زمینه اداره کل فنی و حرفه‌ای با اصناف تعامل و آمادگی دارد مهارت آموزش‌ها را به واحدهای متقاضی معرفی کند.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان بوشهر افزود: با توجه به اینکه در بیشتر موارد آموزش‌های فنی و حرفه‌ای به شکل عملی است، اجرای این آموزش‌ها به‌صورت مجازی امکان‌پذیر نیست بااین‌حال در حوزه فناوری اطلاعات دوره‌های مجازی برگزار می‌شود و در دیگر زمینه‌ها نیز در حال تولید محتوا هستیم تا بخش تئوری آموزش مجازی انجام شود.

وی یادآوری کرد: اداره کل فنی و حرفه‌ای استان بوشهر علاوه بر دوره‌های فراغت تابستانه، طرح ایران مهارت را با استانداردهای پایین‌تر سازمان فنی و حرفه‌ای در مدارس استان اجرا کرد تا دانش‌آموزان با محیط کسب‌وکار و لزوم مهارت‌آموزی آشنا شوند تا پس از رسیدن به سن بالای ۱۲ سال مهارت خود را تکمیل کنند و مدرک بین‌المللی دریافت کنند که با استقبال بسیار خوب خانواده‌ها و دانش‌آموزان روبرو شد.

دوراهکی در زمینه اجرای طرح‌های آموزش مهارت به دانشجویان در استان عنوان کرد: در تفاهم با دانشگاه خلیج‌فارس مرکز مشاوره شغلی و دانشکده کسب‌وکار در این دانشگاه راه‌اندازی شده است و هر دانشجو در کنار تحصیلات تئوریک خود یک مهارت نیز فرامی‌گیرد.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان بوشهر اعلام کرد: ۱۶ مرکز آموزش در محیط واقعی و ۷۲ کارگاه در همه پادگان‌های استان بوشهر فعال‌ شده است و اداره کل فنی و حرفه‌ای استان بوشهر در سال ۹۷ و ۹۸ در این زمینه مقام اول را در کشور کسب کرد.

وی افزود: سال ۹۸ به‌عنوان طرح پایلوت کشوری مسابقه آزاد مهارتی سربازهای نیروهای مسلح در استان بوشهر برگزار شد.

دوراهکی اذعان کرد: در زمان حاضر تنها محدودیت ما برای مهارت‌آموزی به جوانان و نوجوانان مسائله کرونا است و ازلحاظ فضای آموزشی در استان بوشهر محدودیتی وجود ندارد.