مقامات چینی در مواجهه با شیوع ویروس کرونا در شهر پکن که از یک بازار بزرگ عمده‌فروشی مواد غذایی منشا گرفته، همه مکان‌های ورزشی و تفریحی سربسته در پایتخت را تعطیل کردند و بخش‌هایی از شهر را در قرنطینه کامل قرار دادند.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از خبرگزاری فرانسه در حالیکه شمار موارد جدید عفونت با ویروس کرونا در پایتخت چین به ۷۹ مورد رسیده است، یک برنامه گسترده آزمایش و ردیابی از لحاظ عفونت ویروس کرونا که ده‌ها هزار نفر را در برمی‌گیرد، در این شهر در حال اجرا است.

شیوع جدید کرونا در شهر پکن پس از آن رخ می‌دهد که شیوع کرونا که سال پیش از شهر ووهان در ایالت مرکزی هوبی شروع شده بود، عمدتا مهار شده بود. این شیوع مجدد نشان می‌دهد خطر مداوم بروز موج دوم همه‌گیری در بقیه کشورها هم یادآوری می‌کند.

کمیته حزبی شهر پکن در بیانیه‌ای در روز دوشنبه ۲۶ خرداد اعلام کرد دستور تعطیلی مراکز سربسته ورزشی و تفریحی در این شهر صادر شده است.

مقامات پکن می‌گویند همه مناطق شهرباید اقدامات برای ضد عفونی کردن فضاهای عمومی و  اندازه‌گیری دمای بدن ساکنان را افزایش دهند و از مانع ورود افراد غیر ساکن به مناطق شوند.

مقامات بهداشتی چین روز دوشنبه ۴۹ مورد جدید عفونت با ویروس کرونا را در این کشور گزارش کردند که ۳۶ مورد آن مربوط به یک خوشه شیوع بیماری مرتبط با بازار عمده‌فروشی مواد غذایی و کشاورزی شین‌فادی در جنوب این شهر می‌شود.

مقامات ۲۱ منطقه مسکونی در نزدیکی بازار شین‌فادی و یک بازار دیگر در شمال غرب پایتخت که موارد بیماری در آن شناسایی شده است، قرنطینه کرده‌اند.

همچنین قرار است که بیش از ۹۰ هزار نفر از ساکنان این مناطق آزمایش ویروسی شوند.

مقامات می‌گویند از ۳۰ مه (۱۰ خرداد) تا به حال ۲۰۰ هزار نفر از بازار شین‌فادی بازدید کرده‌اند و آنها در تلاش هستند همه این افراد را پیدا و آزمایش کنند.

بیش از ۸۰۰۰ نفر از کارکنان این بازار نیز آزمایش شده و به محل‌های مخصوص قرنطینه فرستاده شده‌اند و حدود ۲۰۰ محل ازمایش ویروس در سراسر پایتخت چین برپا شده است.

چندین شهر چین نیز به ساکنانشان هشدار دادند که از سفر پکن خودداری کنند و برخی از آنها می‌گویند همه افراد ورودی جدید از پکن را قرنطینه خواهند کرد.

دولت محلی پکن نیز دو مقام ارشد منطقه فنگاتی را که بازار شین‌فادی در آن قرار داد و نیز مدیر کل این بازار را اخراج کرده است.

شیوع کرونا مرتبط با بازار شین‌فادی که گفته می‌شود بزرگترین بازار عمده‌فروشی مواد غذایی در آسیا است، همچنین نگرانی‌های درباره ایمنی زنجیره غذایی در پکن ایجاد کرده است.

چین روز دوشنبه همچنین ۱۰ مورد «وارداتی» کرونا را گزارش کرد مربوط به شهروندان بازگشته از کشورهای گوناگون بودند.

در مجموع چین در حال حاضر ۱۷۷ بیمار با عفونت فعال کرونا دارد که دو نفرشان دچار بیماری شدید هستند- این رقم بالاترین میزان موارد بیماری از اوائل ماه مه (اردیبهشت) در این کشور است.