همشهری آنلاین: معاون اجرایی سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: بازار سرمایه می‌تواند موتور محرک اقتصاد کشور باشد.

به گزارش اطلاع رسانی بورس تهران، احمد احمدپور افزود: شرکت‌ها می‌توانند با انتشار سهام و سایر ابزارهای مالی، سرمایه لازم را از طریق بورس تامین و در جهت ایجاد اشتغال، تولید و رشد اقتصادی حرکت کنند.

وی تاسیس نهادهای مالی مانند شرکت‌های تامین سرمایه (Investmant Bank) و صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک (Mutual Fund)، سامان‌دهی بازار اولیه، اجرای فاز اول شبکه اطلاع‌رسانی ناشران ( کدال) به منظور کاهش بوروکراسی اداری، افزایش سرعت اطلاعات با حداقل هزینه، به اتمام رساندن پروژه نرم افزار جدید سامانه معاملات و آموزش به ذی‌نفعان و کاربران آن را از مهمترین فعالیت‌های سازمان بورس و اوراق بهادار در سال 86 عنوان کرد.

احمد پور فراهم ساختن ابزارهای مالی جدید (صکوک، قراردادهای آتی و اوراق بهادار رهنی) برای خارج کردن بورس از تک محصولی بودن، تفاهم‌نامه همکاری با بورس‌های مالزی و اندونزی و ورود شرکت های بزرگ به بورس را از دیگر اقدامات سازمان بورس در سال گذشته اعلام کرد و گفت: این فعالیت‌ها باعث شد تا ارزش بازار سرمایه ایران در سال 86 به حدود 50 میلیارد دلار برسد.

عضو هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار به ورود شرکت‌های مشمول اصل 44 قانون اساسی اشاره کرد و اظهار داشت: ورود این شرکت‌ها، آرایش قبلی بورس را که متعلق به خودرویی‌ها، سیمانی‌ها، بانک‌ها و لیزینگ‌ها بود، تغییر داد.

وی حمایت دولت از شرکت‌ها پس از واگذاری را یکی از عوامل مهم در اجرای سریع سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی نام برد و گفت: در این راستا، باید مقررات سرمایه‌گذاری خارجی اصلاح، اعتماد مردم به بازار افزایش، ورود بازیگران جدید به بازار تسهیل یافته، همکاری ایران با بورس‌های منطقه‌ای و بین‌المللی گسترش و زمینه پذیرش شرکت‌های ایرانی در بورس‌های خارجی فراهم شود.

معاون اجرایی بورس و اوراق بهادار تهران راه‌اندازی ابزار جدید اوراق بهادار رهنی در بازار، توسعه ابزارهای مالی جدید، کمک به راه‌اندازی معاملات قراردادهای آتی در بورس کالا، پیگیری راه اندازی نخستین بازار خارج از بورس (OTC) و کمک به شرکت‌های تامین سرمایه برای گسترش حوزه‌های فعالیت آنها را از مهمترین اولویت‌های این سازمان در سال 87 اعلام کرد.

دکتر احمد پور اقدامات لازم برای پوشش کلیه شرکت های بورسی در سامانه الکترونیک ناشران (کدال)، بسط و توسعه اطلاع رسانی شفاف و به موقع توسط ناشران و اهتمام لازم در مورد پذیرش شرکت‌های مشمول اصل44 قانون اساسی را از دیگر برنامه‌های مهم سازمان بورس و اوراق بهادار در سال جاری ذکر کرد.