به گزارش همشهری آنلاین به نقل ازمهر، سعید رسولی در حاشیه افتتاح خط دوم راهآهن کرج - قزوین گفت: اهمیت این پروژه در کریدور شرق به غرب و شمال به جنوب است، افتتاح خط دوم راهآهن کرج - قزوین در کنار افزایش ظرفیت، زمان قطارهای مسافربری و باری را کاهش و سرعت آنها را افزایش میدهد، از طرفی موجب افزایش چشمگیر ایمنی در شبکه ریلی است.
وی اظهارکرد: تلاش میکنیم پروژههای خط دوم در حال ساخت که عموماً پیشرفت فیزیکی بالای ۷۰ درصد دارند را تا پایان عمر این دولت بهرهبرداری کنیم.
مدیرعامل راه آهن کشور گفت: به رئیس جمهور گزارش دادهایم که در صورت تأمین اعتبار قادر خواهیم بود تا سال آینده ۹۳۰ کیلومتر از شبکه ریلی کشور را دو خطه کنیم. این مهم میتواند تحول و جهشی در ظرفیت و حمل و نقل ریلی کشور ایجاد کند.
رسولی اضافه کرد: با افتتاح خط دوم راهآهن کرج - قزوین زمان قطارهای محور شمال - غرب یک ساعت کاهش پیدا میکند و این میتواند جذابیت و مطلوبیت سفر و در کنار آن تقاضای سفر ریلی را افزایش دهد.
وی بیان کرد: حمل و نقل ریلی با مزایایی منحصر به فرد از جمله کاهش مصرف سوخت، کاهش آلایندههای زیست محیطی و حتی کاهش تلفات جادهای میتواند نقش مهمی در توسعه کشور ایفا کند.
معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: با توجه به مشخصات خط دوم راهآهن کرج – قزوین، ۵۷۰ میلیارد تومان ارزش سرمایه ذاری است که برای احداث این پروژه صرف شده و هفت ایستگاه در مسیر آن وجود دارد، ادامه مسیر این پروژه از قزوین تا زنجان با پیشرفت بیش از ۷۶ درصد در دست اقدام است.
رسولی در خصوص میزان جابهجایی مسافر توسط خط دوم راهآهن کرج - قزوین نیز گفت: حدود ۲۵۶ هزار ظرفیت اضافه خواهد کرد و این پروژه با توجه به نقشی که در کاهش زمان حرکت قطارها دارد، انتظار داریم تقاضای فزاینده ای برای سفرهای ریلی ایجاد کند.
مدیرعامل راهآهن کشور طول شبکه ریلی کشور را ۱۱ هزار و ۸۰۰ کیلومتر اعلام کرد و گفت: عملیات اتصال خطوط مراکز باری کشور را به شبکه ریلی، آغاز کردهایم.
رسولی تاکید کرد:در سال ۹۹ حمل گندم از کشتی به ریل را برای اولین بار آغاز کردهایم، با مجموعه اقدامات انجام شده و همچنین پروتکلهای بینالمللی پنج جانبهای که برای ترانزیت بارهای چین به اروپا از طریق کشورهای قزاقزستان، ازبکستان، ترکمنستان، ایران و ترکیه به امضا رسیده قطارها از همین قطعهای که امروز افتتاح شده حرکت خواهند کرد و سهم جابهجایی بار و مسافر افزایش خواهد یافت.
وی با این توضیح که از سال ۹۸ طرح رتبهبندی قطارها انجام شده است، افزود: طرح ضربتی ارتقای کیفیت خدمات در ایستگاهها و قطارها نیز با مشارکت شرکتهای حمل و نقل ریلی دنبال شده است.