تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۰

شهرستان گناوه که در روزهای ابتدای شیوع کرونا با همکاری و همراهی مردم و مسئولان وضعیت نسبتاً مطلوبی در کنترل شیوع این ویروس داشت، این روزها به یکی از آلوده‌ترین مناطق از نظر شیوع این ویروس تبدیل شده است.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از مهر، هجوم ناگهانی و غافلگیرکننده ویروس کرونا به جوامع بشری انسان‌ها را در برابر چالش جدیدی قرار داده که شاید هیچ گاه با آن روبه‌رو نبوده‌اند.

چالشی که نیازمند تصمیمات کاملاً جدید همراه با تغییر رفتارها برای کنار آمدن با وضعیت جدید زندگی است به‌گونه‌ای که بشر بتواند همچنان به زندگی و فعالیت‌های خود ادامه دهد.

شاید بتوان گفت جهان در آستانه تحولی شگرف در روابط، فعالیت‌ها، دانش، و شیوه زندگی خود باشد تا ادامه راه برای او هموار شود.

در کشور ما نیز گسترش این ویروس از روزهای نخستین شناسایی اولین موارد ابتلاء تا کنون بر زندگی مردم تأثیرات زیادی داشته و علاوه بر آن جان هزاران نفر را گرفته و تعداد زیادی را درگیر این بیماری کرده است.

استان بوشهر اگر چه در روزهای نخست هجوم ویروس کرونا به کشور در وضعیت سفید قرار داشت و تا مدت‌ها نیز وضعیت مطلوبی در زمینه کنترل این ویروس و شمار مبتلایان داشت، ولی در طی این روزها با سیر صعودی تندی در افزایش میزان مبتلایان به این ویروس روبه‌رو است.

تعداد مبتلایان به این ویروس در گناوه هر روز افزایش می‌یابد و به‌دنبال آن تعداد افراد بستری در بیمارستان و تعداد فوت شدگان ناشی از این ویروس افزایش یافته است

این سیر صعودی در استان تا آنجا پیش رفت که سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور استان بوشهر را در کنار خوزستان، آذربایجان شرقی، کرمانشاه و هرمزگان استان‌های در وضعیت قرمز اعلام کرد.

تعداد مبتلایان به این ویروس در گناوه هر روز افزایش می‌یابد و به دنبال آن تعداد افراد بستری در بیمارستان و تعداد فوت شدگان ناشی از این ویروس افزایش یافته است.

اگرچه تلاش و همت کادر درمانی در خط مقدم مبارزه با ویروس کرونا همچنان ادامه دارد، اما اوج گیری شمار مبتلایان به این ویروس در روزهای اخیر شتاب تند و نگران کننده‌ای گرفته است.

این وضعیت باعث شد تا ستاد مقابله با کرونا شهرستان بار دیگر تصمیماتی برای اعمال دوباره برخی محدودیت‌ها اتخاذ کند و در همین راستا تجمعات ممنوع و ساحل گناوه مسدود و ورود به دستگاه‌های دولتی و غیر دولتی بدون ماسک نیز ممنوع اعلام شده است.

اعمال برخی از محدودیت‌ها تا ۱۵ تیر

فرماندار شهرستان گناوه درباره اقدامات مقابله با کرونا در شهرستان اظهار داشت: بر اساس مصوبات ستاد مقابله با کرونا شهرستان گناوه، تمامی راه‌های منتهی به ساحل شهرستان گناوه مسدود و همچنین روشنایی و تمامی خدمات رفاهی تا ۱۵ تیرماه تعطیل است.

غلامرضا مهرجو افزود: تشریفات تشیع و تدفین اموات با حداقل افراد انجام می‌شود و آرامستان ها فقط در لحظه دفن بازگشایی و سایر ساعات تعطیل و همچنین برگزاری هرنوع مراسم در آن مکان‌ها تا ۱۵ تیرماه ممنوع است.

وی بیان کرد: با توجه شیوع بیماری در بین کارکنان دستگاه‌ها اجرایی از عموم شهروندان درخواست می‌شود حضور در اماکن اداری و عمومی تا ۱۵ تیرماه را به حداقل ممکن برسانند.

رئیس ستاد مقابله با کرونا شهرستان گناوه گفت: نیروی انتظامی، اجراییات شهرداری و مأموران بهداشت محیط به قید فوریت نسبت به تعطیلی اماکن عرضه دخانیات (قلیان) اقدام کنند.

مهرجو یادآور شد: استفاده از ماسک برای کارمندان و مراجعه کنندگان به دستگاه‌های دولتی و غیردولتی در شهرستان الزامی است.

فرماندار گناوه اضافه کرد: با توجه به شیوع آلودگی در مراکز بهداشتی و درمانی مردم جز موارد ضروری از حضور در این مراکز اکیداً خودداری کنند.

دورهمی‌ها و تجمعات تعطیل شود

با همه هشدارها و تأکیدها مبنی بر خطرات بالای ابتلا به این ویروس مرگبار و اتخاذ تصمیمات ستاد مقابله با کرونا شهرستان، اما باز هم عده‌ای با سهل انگاری و بی‌توجهی به این هشدارها، به این وضعیت بغرنج و سخت دامن می‌زنند و بدون رعایت دستورات بهداشتی در اماکن عمومی و تجمع‌ها حضور می‌یابند.

عده زیادی از مردم گناوه که در روزهای نخست و در موج اول شیوع کرونا حساسیت زیادی در رعایت نکات بهداشتی، ماندن در خانه و جدی گرفتن خطر این ویروس داشتند با برداشته شدن محدودیت‌ها بی‌محابا و بدون رعایت دستورالعمل‌ها اقدام به تشکیل تجمع یا شرکت در تجمعات و عدم رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی می‌کنند، امری که بسیار خطرآفرین و نگران کننده است.

در موج دوم شیوع این ویروس عده‌ای با تشکیل تجمع‌های پرخطر، برگزاری و شرکت در مراسم به بهانه‌های عروسی و تشییع جنازه و سوگواری و جمع‌ها و دورهمی های مختلف، حضور در اماکن عمومی بدون رعایت فاصله اجتماعی و یا بدون استفاده از ماسک باعث شیوع گسترده و غیرقابل کنترل ویروس و به خطر افتادن جان خود و دیگران می‌شوند.

بی‌توجهی افراد نسبت به رعایت پروتکل‌های بهداشتی و به‌خطر انداختن جان خود و دیگران با تشکیل و حضور در دورهمی‌ها و تجمعات به هر شکل، از سوی مسئولان بهداشتی مهم‌ترین عامل گسترش این ویروس در این روزها بیان شده است.

بر اساس توصیه‌های مسئولان بهداشتی و درمانی استفاده از ماسک و رعایت فاصله اجتماعی به‌ویژه برای افراد پرخطر در تجمع و مکان‌های شلوغ و اماکن عمومی و عدم حضور در تجمع‌ها از مهم‌ترین راهکارهای مقابله با شیوع این بیماری است که علاوه بر حفظ سلامت فرد، اطرافیان نیز در مقابل این ویروس مصون می‌مانند، اما در این میان خیلی‌ها بی تفاوت از کنار آن می‌گذرند و حاضر به رعایت این نکات نیستند.

باید توجه داشت که حدود چهار ماه از شیوع این ویروس مرگبار در کشور می‌گذرد و با توجه به ناشناخته بودن رفتار آن و کمبود امکانات و نیروها ی درمانی ابتلا هر نفر به این ویروس علاوه بر به‌خطر انداختن جان خود و دیگران بار سنگینی بر دوش کادر درمانی است که در خط مقدم مبارزه با این ویروس از جان خود گذشته‌اند و در این مدت بیشترین فشار و سختی را تحمل کرده‌اند.

با توجه به سیر صعودی و افزایش مبتلایان به ویروس کرونا در شهرستان گناوه، عبور از این وضعیت نیازمند همکاری و همراهی همه جانبه و عزم جدی مردم و مسئولان در کنار همدیگر است تا بتوان با از این مرحله سخت گذر کرد.

عزم همگانی برای عبور از بحران کرونا ضروری است

معاون بهداشتی شبکه بهداشت و درمان گناوه اظهار داشت: عبور از بحران کرونا در این شهرستان عزم همگانی مردم را می‌طلبد.

هادی جوانبخت اظهار داشت: همت دوباره و اتحاد مردم در اجرای پروتکل‌های بهداشتی تنها راه عبور از بحران کرونا در شهرستان گناوه است.

وی تاکید کرد: همه ما به‌عنوان شهروندان گناوه باید خود را موظف به عدم حضور در تجمع‌های همگانی مانند جشن‌ها و مراسم تشییع جنازه بدانیم و از دیگران برای حضور در این گونه مراسم توقعی نداشته باشیم.

جوانبخت بیان داشت: استفاده از ماسک به‌خصوص در اجتماعات و شستشوی مرتب دست‌ها برای حفظ سلامتی جامعه مؤثرترین راهکار است.

معاون بهداشتی شبکه بهداشت و درمان گناوه با اظهار داشت: اگر چه این ویروس برای افراد جوان‌تر و با سیستم ایمنی بالاتر علائم کمتری را بروز داده، ولی نباید فراموش کرد در هر خانواده‌ای افرادی با بیماری‌های زمینه‌ای مانند دیابت، فشار خون، آسم و … حضور دارند که در صورت ابتلا به کرونا در شرایط سختی قرار می‌گیرند و به طور محتمل بیماری کرونا منجر به مرگ این عزیزان می‌شود.

وی گفت: از شهروندان در خواست می‌شود در هیچ مراسم و اجتماعی شرکت نکنند، در منزل بمانند، از ترددهای غیر ضروری در شهر خودداری کنند و در صورت ضرورت در بیرون آمدن از منزل حتماً از ماسک استفاده کنند و دست‌ها را مکرراً با آب و صابون بشویند.

سیر صعودی بیماری در استان ادامه دارد

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر اظهار داشت: سیر صعودی بیماری در استان ادامه دارد و به‌نظر می‌رسد هنوز به نقطه اوج بیماری در استان بوشهر نرسیده‌ایم و از چند هفته گذشته تاکنون موارد ارجاع و بستری در بیمارستان‌ها افزایش‌یافته است.

عبدالحمید خواجه‌ئیان گفت: مردم استان بوشهر در موج دوم شیوع کرونا به هشدارهای بهداشتی کم توجه بوده‌اند، چون بوشهر جزو آخرین استان‌های درگیر با ویروس کرونا بود و با همکاری مردم و بازاریان و سایر صنف‌ها خیلی خوب عمل شد، اما با کاهش شیوع بیماری در انتهای موج اول این تصور در عموم ایجاد شد که داستان کرونا تمام‌شده است.

وی با اشاره به ادامه روند بیماریابی در استان بوشهر اضافه کرد: با توجه به حجم زیاد نمونه‌های گرفته‌شده آزمایشگاه تشخیصی پی سی آر در این استان دیگر پاسخگو نیست؛ به‌همین دلیل بر اساس سیاست وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از دو روز گذشته تنها از گروه‌های آسیب‌پذیر جامعه نمونه‌گیری انجام می‌شود و از نمونه‌گیری سایر افراد صرفه نظر شده است.