دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان جنوبی گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون ۱۹ تن انواع مواد مخدر در این استان کشف شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۷۶ درصد افزایش داشته است.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا،  محمدرضا حسنی‌مقدم یکشنبه اول تیر در نشست خبری افزود: بیشترین کشفیات در این مدت مربوط به تریاک بوده است.

وی گفت: در این مدت دستگیری‌ها ۲ درصد و توقیف خودرو هشت درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش داشته است.

حسنی‌مقدم در ارتباط با دلیل افزایش کشفیات گفت: این افزایش به معنای مصرف تمامی کشفیات در استان نیست، بلکه قرار گرفتن خراسان جنوبی در محور ترانزیت و هم مرز بودن با کشور افغانستان سبب این روند شده است.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان جنوبی گفت: ۷۶درصد کشفیات مواد مخدر در کشور مربوط به شرق و جنوب شرق است، همچنین سیستان بلوچستان، هرمزگان، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، کرمان و فارس بیشترین کشفیات را داشته‌اند.

حسنی‌مقدم افزود: تریاک، حشیش، هرویین، شیشه، مرفین، گراس و پیشساز از مهمترین موارد کشف‌شده در خراسان جنوبی است.

وی گفت: افزایش تولید مواد صنعتی در کشور سبب نگرانی است زیرا بسیاری از افراد تمایل به مصرف همزمان و ترکیبی دارند.

حسنی‌مقدم گفت: سطح زیر کشت تریاک در افغانستان به ۹ هزار تن در سال رسیده و از طرفی قاچاق پیشسازها از آمریکا و بعضا ایران نگران‌کننده است.

دبیر ستاد مبارزه با مواد مخدر استان خراسان جنوبی تصریح کرد: هرچند همجواری با کشور افغانستان و از طرفی مرز ماهیرود می‌تواند در این زمینه مورد توجه باشد، اما با اقداماتی که در حوزه‌های مرزی استان انجام‌شده، هرگونه قاچاق مواد مخدر در بسیاری از جاها به صفر رسیده است.

حسنی‌مقدم  گفت: استقرار تجهیزات الکترونیکی به خصوص در مرز ماهیرود و ارتقای تجهیزات موجود از جمله اولویت‌هایی است که می‌تواند تا بخش قابل‌توجهی جلوی قاچاق مواد مخدر را بگیرد.

وی گفت: در حال حاضر ۲ میلیون ۸۰۰ هزار معتاد در کشور وجود دارند که ۱۹ هزار نفر سهم این استان است که باید اقدامات پیشگیرانه در این زمینه تشدید شود.

حسنی‌مقدم خسارت‌های بهداشتی، اجتماعی، فرهنگی، امنیتی، اقتصادی و سیاسی را از مهم‌ترین پیامدهای مصرف مواد مخدر دانست که در حوزه جامعه بزه‌کاری، همسرآزاری، کودک‌آزاری، طلاق و نزاع از مهم‌ترین نتایج آن است.