مدیر کل منابع‌طبیعی و آبخیزداری کردستان گفت: از ابتدای خرداد ۹۹ تاکنون ۱۳۷ هکتار از عرصه‌های طبیعی استان شامل ۴۳ هکتار جنگل و ۹۴ هکتار مرتع در آتش بی توجهی مردم سوخته است.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، سعدی نقشبندی اظهار کرد: گرمای زودهنگام و پوشش گیاهی مناسب با توجه به پراکنش مطلوب بارندگی‌ها باعث شد تا آتش‌سوزی مراتع و جنگل‌های استان زودتر از سال ۹۸آغاز شود.

وی بیان کرد: شروع آتش‌سوزی‌های سال ۹۹ از ۹ خرداد ماه بوده است،  تاکنون ۳۳ فقره آتش‌سوزی در عرصه‌های طبیعی استان کردستان روی داده که طی آن ۱۳۷ هکتار شامل ۹۴ هکتار مراتع و ۴۳ هکتار  از جنگل‌ها در آتش سوخته است.

مدیرکل منابع‌طبیعی و آبخیزداری کردستان یادآور شد: سال ۹۸، ۲۷۱ فقره آتش‌سوزی در عرصه‌های طبیعی استان رخ داد که طی آن ۲ هزار و ۶۵۵ هکتار در آتش سوخت.

نقشبندی گفت:  در حال حاضر تیم‌بندی گروه‌های اطفای حریق در ۱۰ شهرستان انجام شده و کارکنان ادارات منابع‌طبیعی نیز به امکانات لازم، مجهز شده‌اند.

وی  اضافه کرد: انجمن‌های مردم نهاد و همیاران طبیعت در مناطق جنگلی همکاری خوبی با ما داشته‌اند و از آمادگی لازم برخوردار بوده‌اند. جلب همکاری دهیاران، فرهنگسازی با استفاده از چهره‌های فرهنگی و تاثیرگذار استان و برگزاری دوره‌های ترویجی و آموزشی از جمله برنامه‌های اداره کل منابع طبیعی در سال ۹۹ است.

مدیرکل منابع‌طبیعی و آبخیزداری کردستان  اظهار کرد: شیوع کرونا باعث شد تا حضور مردم  برای تفریح در عرصه‌های طبیعی در دو ماه نخست بهار ۹۹ کمتر باشد، با برداشته شدن محدودیت‌ها این حضور افزایش یافت و همین حضور بیشتر زمینه‌ساز شروع زودهنگام آتش‌سوزی‌ها در عرصه‌های طبیعی شد.

وی ادامه داد: بیشترین آتش‌سوزی سال ۹۹ در عرصه‌های طبیعی سنندج روی داده است،  از مردم انتظار داریم تا از روشن کردن آتش در عرصه‌های طبیعی به منظور پخت و پز جدا خودداری کنند و هر گونه آتش‌سوزی را به سامانه ۱۵۰۴ اطلاع دهند

نقشبندی یادآور شد: منابع‌طبیعی علاوه بر کارکردهای زیست‌محیطی، برای منابع آبی استان هم مهم است و در صورت خدشه به این عرصه‌ها باید منتظر صدمه‌های شدید به منابع آبی هم بود.

از مساحت ۲ میلیون و ۹۳۷ هزار هکتاری استان کردستان، بیش از ۶۰ درصد آن شامل یک میلیون و ۵۸۷ هزار هکتار آن را مراتع و جنگل تشکیل می‌دهد. در مجموع ۶۷ هزار خانوار روستایی استان بهره‌بردار بخش مراتع هستند و بهره‌برداران کردستانی ۶.۵ درصد علوفه کشور را تولید می‌کنند.