زمان قراردادهای ۸۹روزه پرستاران جذب‌شده برای مقابله با کرونا در کهگیلویه و بویراحمد به پایان رسید، اما بررسی‌ها از عدم پرداخت مطالبات این نیروها حکایت دارد.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از مهر، خط مقدم رشد و تحقق اهداف در هر مجموعه نیروی انسانی کارآمد است و در بخش درمان نیز پرستاران و کادر درمانی سربازان این جبهه شناخته می‌شوند.

با شیوع ویروس کرونا در کشور و اهمیت تقویت نیروی انسانی فعال در مقابله با این بیماری، دانشگاه علوم پزشکی یاسوج نیز از طریق قرارداد، اقدام به جذب نیرو برای تکمیل ظرفیت نیروی انسانی و کادر درمانی خود کرد.

در ابتدای کار خبرها حکایت از اولویت‌گذاری برای جذب نیروهای مبارزه با کرونا در کلام مسئولین داشت. از طرفی، پرداخت به‌موقع مطالبات در این شرایط می‌توانست بر انگیزه این افراد برای خدمت بهتر و بیشتر بیفزاید.

اما با گذشت زمان و پایان قرارداد ۸۹ روزه با این افراد، مشخص شد نه تنها اولویتی برای استخدام این افراد وجود ندارد، بلکه هنوز هیچ گونه پرداختی به این افراد انجام نشده است.

بررسی‌ها نشان می‌دهند برخی از این افراد در مراکز درمانی سایر استان‌ها مشغول به کار بودند که با هدف خدمت به مردم استان و امید به جذب در محل تولد خود وارد پروسه جذب ۸۹‌روزه تکمیل کادر درمانی استان کهگیلویه و بویراحمد شدند.

از طرفی، با گذشت بیش از ۸۹ روز و پایان مدت قرارداد این افراد، آمارها نشان می‌دهد که پرداختی در این مورد وجود نداشته است و حتی برخی از این پرستاران خود نیز به کرونا مبتلا شده‌اند.

۲۲۷ نیروی ۸۹روزه طبق قرارداد جذب شد

سرپرست معاونت توسعه مدیریت و منابع دانشگاه علوم پزشکی یاسوج گفت: کل نیروهای ۸۹ ‌روزه استان ۲۲۷ نفر هستند.

جلال پوران‌فرد افزود: این افراد شامل ۱۶۰ نفر پرستار در دو بخش نقاهتگاه و بیمارستان و مابقی از نیروهای بهداشتی و رادیولوژی، آزمایشگاهی و کمک‌پرستار است.

وی با اشاره به حقوق این نیروها گفت: برای حقوق این نیروها بالغ بر یک ‌میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان هفته قبل به بیمارستان‌های استان پرداخت و مقرر شد حداکثر تا اوایل این هفته حقوق این نیروها از طرف بیمارستان‌ها پرداخت شود.

پوران‌فرد خاطرنشان کرد: بالغ بر ۵۰۰ میلیون تومان هم به بخش بهداشت پرداخت شده که تا آخر همین هفته به این نیروها پرداخت خواهد شد.

وی گفت: پرداخت پول به بیمارستان‌ها در تاریخ ۲۶ خرداد ماه از محل اعتبارات ابلاغی وزارت بهداشت و درمان انجام شده است.

برخورد شدید با مسئولین متخلف

سرپرست معاونت توسعه مدیریت و منابع دانشگاه علوم پزشکی یاسوج افزود: با مسئولین هر بیمارستانی در استان که تا روز دوشنبه ۲ تیرماه ۹۹ حقوق این پرسنل را پرداخت نکند به شدت برخورد خواهد شد.

پوران‌فرد تصریح کرد: در ابتدای شیوع بیماری کرونا در کشور، وزارت بهداشت این اختیار را به دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور داد که در صورت نیاز با نیروهای بهداشتی و درمانی، قرارداد ۸۹ ‌روزه‌ای منعقد کنند.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به اختیارات ابلاغی، ما نیز به جذب نیرو اقدام کرده و پس از 3 ماه این قراردادها به اتمام رسید و طبق متن قرارداد اقدام کردیم. عدم تمدید مجدد قرارداد و تأخیر در پرداخت حقوق این نیروها مختص استان ما نبوده است و مشکلی است که در سراسر کشور وجود داشته است.

پوران‌فرد گفت: البته در این مورد هم تنها وزارت بهداشت تصمیم‌گیرنده نیست و باید عزمی ملی برای به‌کارگیری این نیروها وجود داشته باشد. امیدواریم با تلاش همه مسئولین کشوری، مسیر قانونی جذب این نیروها هموار شود.

بررسی قانون کار نشان می‌دهد قرارداد ۸۹‌روزه دست این پرستاران را برای اعتراض به عدم جذب بسته است. اما آسیب این موضوع می‌تواند ضرباتی بر پیکره کادر درمانی در این شرایط خاص وارد کند.

با توجه به اینکه امروز کشور درگیر بحران کرونا است و احتمال بروز موج‌های دوم و سوم نیز وجود دارد، باید دید نگاه مسئولان به تعهدات در قبال این افراد به چه شکل خواهد بود.

آیا نیروی انسانی به عنوان شالوده اصلی کادرهای درمانی در استان با یک چالش جدی روبه‌رو نشده است؟ امید است مسئولان استان با نگاهی تخصصی به حوزه نیروی انسانی در حوزه بهداشت و درمان برای رفع مشکلات جامعه هدف اقدام کنند تا در این شرایط کار درمانی بتوانند با انرژی بیشتری به خدمت مردم بپردازند. همچنین پرداخت مطالبات این افراد در کمترین زمان ممکن می‌تواند گامی برای رفع بسیاری از چالش‌های جذب و عدم جذب نیروها باشد.