بیست و هفتمین مشاور امنیت ملی آمریکا که از آوریل ۲۰۱۸ تا سپتامبر ۲۰۱۹ در کمترین فاصله با دانلد ترامپ حضور داشت، یک روز پیش از انتشار کتاب افشاگرانه خود ابراز امیدواری کرد دوست و رئیس پیشین او فقط یک دوره در کاخ سفید دوام بیاورد.

به گزارش همشهری آنلاین، جان بولتن ۷۱ ساله سرمست از پیروزی حقوقی بر ترامپ و گرفتن مجوز انتشار کتاب «در آن اتاق اتفاق افتاد؛ خاطره‌ای از کاخ سفید» برابر خبرنگار ارشد ای‌بی‌سی نیوز نشست و با خانم مارتا راداتس از خاطره‌های همکاری با رئیس جمهوری آمریکا گفت. او بیش از ۱۰ بار به ایران و ایرانی‌ها اشاره کرد و بیش از ۲۰ بار پای ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه را به میان کشید. البته برنامه ای‌بی‌سی نیوز پیش‌تر ضبط شده بود و روز گذشته روی آنتن رفت.

یکی از مهم‌ترین نکته‌های بولتن در این گفتگوی مفصل رای ندادن به ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری نوامبر ۲۰۲۰ بود؛ جایی که او آشکارا اعتراف کرد به جو بایدن، نامزد دموکرات‌ها رای می‌دهد و امیدوار است متحد پیشین خود را دیگر در کاخ سفید نبیند. به گفته مشاور پیشین امنیت ملی آمریکا، ترامپ به هیچ وجه شایسته نیست رئیس جمهوری و نماینده مردم آمریکا باشد و به احتمال فراوان پس از فقط یک دوره پاییز آینده باید کاخ سفید را ترک کند.

بولتن از رابطه ترامپ با رئیس جمهوری روسیه هم گفت؛ اینکه پوتین بسان یک عروسک خیمه‌شب‌بازی با رئیس جمهوری آمریکا رفتار می‌کند و هرگز او را جدی نگرفته است. مشاور پیشین امنیت ملی آمریکا اعتراف کرد در دیدار دو سال پیش ترامپ با پوتین در هلسینکی فنلاند می‌ترسیده از اتاق بیرون برود و تلاش می‌کرده است جلوی خرابکاری‌های احتمالی رئیس خود را بگیرد. او در این گفتگو از علاقه بیش از اندازه ترامپ به دیدار با پوتین هم پرده برداشت.

یکی از پرتکرارترین واژه‌های گفتگوی بولتن با ای‌بی‌سی نیوز هم «ایران» بود. او که در دوران حضور در کاخ سفید می‌کوشید در آتش اختلاف میان تهران و واشنگتن بدمد، از عملیات تروریستی آمریکایی‌ها در فرودگاه بغداد که به شهادت فرمانده سپاه قدس ایران، سردار قاسم سلیمانی انجامید ابراز خوشحالی کرد و افزود که دوست داشته آمریکا زودتر دست به این اقدام بزند.

بولتن در عین حال تاکید کرد پس از اقدام سپاه پاسداران ایران در سرنگون کردن پهپاد فوق‌پیشرفته آمریکایی و پرهیز ارتش آمریکا از گرفتن انتقام، می‌بایست کاخ سفید را به نشانه اعتراض ترک می‌کرده و از مقام خود کناره می‌گرفته است. نگرانی دیگر بولتن احتمال دخالت سایبری ایران، روسیه، چین و کره شمالی در انتخابات ریاست جمهوری آمریکاست.

کتاب افشاگرانه «در آن اتاق اتفاق افتاد» فردا سه‌شنبه ۲۳ ژوئن با جلد سخت در ۵۲۹ صفحه از سوی انتشارات سایمن اند شوستر در آمریکا به بازار می‌آید. جان بولتن پیش‌تر گفته بود اگر می‌خواست اطلاعات سری و محرمانه را در کتاب خود بگنجاند، می‌بایست ۵۰۰ صفحه دیگر به آن می‌افزود و آن وقت دیگر کسی این کتاب را نمی‌خواند.