به گزارش همشهری آنلاین به نقل از تسنیم، محسن اعتماد با اشاره به افزایش قیمت بلیط قطار قم-تهران اظهار کرد: قرار بود در این مدت افزایش قیمتی در خصوص قیمت بلیط در این مسیر اتفاق بیفتد، هر چند تلاشهای زیادی انجام شد تا قیمت بلیط را در مبلغ چهار هزار تومان نگاهداریم اما با شرایط فعلی در افزایش هزینهها، امکانپذیر نشد.
مدیر کل راهآهن استان قم افزود: علیرغم افزایش هزینههای سوخت در چند سال گذشته، تعرفههای بلیط قطار در قم هیچگونه افزایش قیمتی نداشته است، این موضوع در صورتی رخداده که رقم چهار هزار تومان در مسیر قم- تهران بسیار پایین بود و کفاف هزینههای سنگین را نمیداد.
وی تصریح کرد: درواقع وجود هزینههای بالای نگهداری راهآهن، سبب افزایش ۴۰ درصدی قیمت قم- تهران شد و در حال حاضر قیمت بلیط قم تهران ۷ هزار تومان تعیینشده که در برابر هزینههای حملونقل جادهای بسیار ناچیز است.
اعتماد یادآور شد: هزینههای تاکسی و اتوبوس در مسیر قم به تهران در چند سال گذشته رشد چند برابری داشته است. امروز با وجود مبلغ تعیینشده این رقم برای سفر ریلی بسیار پایین است و همچنان توجیه اقتصادی ندارد.
وی خاطرنشان کرد: راهآهن در زمره بخش خصوصی است و این بخش مدتها قبل به دلیل افزایش بالای هزینههای نگهداری درخواست تعیین تعرفههای جدید را داده بود که بهتازگی مصوب و اجرایی شد.
مدیر کل راهآهن قم عنوان کرد: در جلساتی با حضور اعضای شورای عالی ترابری کشور و سازمان حمایت از مصرفکنندگان این قیمت بررسی و مصوب شد، هر چند تقاضای افزایش قیمت بیش از این بود، اما راهآهن تلاش کرد قیمت در همین حد مصوب نگاه دارند.
وی اضافه کرد: قیمت تمامشده قطار قم به تهران ۲۰ هزار تومان است و شرکت خصوصی ۱۳ هزار تومان کمتر از مبلغ تمامشده را دریافت میکند، این موضوع تفاوت چشمگیری را نشان میدهد و باید برای آن فکری کرد و مسئولان ردیف اعتباری تعریف کنند.
اعتماد افزود: در دنیا حمایت از قطار و حملونقل ریلی بسیار مرسوم است، دولت و شهرداران بخشی از هزینههای قطار عمومی را جبران میکنند، اما مابهالتفاوت هزینههای واقعی را شرکت راهآهن از محل درآمدهای خود جبران میکند که کاری بسیار سخت و هزینهبر است.
وی تصریح کرد: استانداری، شهرداری و سازمان محیطزیست در این قضیه در قبال حملونقل ریلی منفعت میبرند و تلاش است در برنامه ششم توسعه حملونقل ریلی طبق منویات رهبری رونق یابد و باید کاری در عمل انجام شود تا بخشی از هزینههای قیمت تمامشده را جبران کنیم.
مدیر کل راهآهن قم خاطرنشان کرد: هزینههای ناوگان و بهرهبرداری و نگهداری به دلیل سن بالای راهآهن است و از مرکز شهر قم به سمت تهران با قیمت پایینی در تردد است، این افزایش قیمت ربطی به کرونا و کاهش مسافران نداشته است.
وی اظهار کرد: از ابتدای شیوع کرونا با رعایت پروتکلهای بهداشتی و ضدعفونی کامل تجهیزات مشارکت خود را نشان دادهایم و همراهی خوبی در حمل بار و مسافر در این مدت انجام گرفت.
اعتماد گفت: در حال حاضر ضریب اشتغال قطار قم تهران ۶۰ درصد است و بهزودی افزایش مییابد، همچنین ۱۰ رام قطار رفتوبرگشت در مسیر قم –تهران درحرکت است البته کرونا، کاهش ۹۰ درصدی مسافر در حملونقل ریلی قم را به همراه داشته است.