استاندار ایلام در بیست و ششمین نشست ستاد استانی مبارزه با کرونا عنوان کرد: استاندار ایلام| راهی جز مدیریت کرونا نداریم.

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از تسنیم، قاسم سلیمانی دشتکی شامگاه پنجشنبه پنجم تیر در بیست و ششمین ستاد استانی مبارزه با کرونا که در شهرستان مهران برگزار شد از موفقیت این ستاد گفت و اظهار کرد: در بحث کرونا استان ایلام بسیار موفق عمل کرده است چرا که در استان همدلی بسیار قوی بین ارکان استان و نظام وجود دارد.

وی ادامه داد: همراهی مردم و و پای کار بودن نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه ایلام، سپاه، اطلاعات، نیروی انتظامی، مرزبانی، صدا و سیما، رسانه‌ها، دستگاه‌های اجرایی، نهادها و ارگان‌های خدماتی و امدادرسانی و همه عوامل و دست اندرکاران به ویژه حوزه بهداشت و درمان از عوامل زمینه‌ساز این موفقیت بوده است.

استاندار ایلام در ادامه گفت: در زمینه کمک‌های مؤمنانه که مد نظر مقام معظم رهبری بود عدد خوبی جمع‌آوری شد البته قبل از آن هم کمک‌های زیادی در سطح ملی و استانی و تجار و بازرگانان، بنیاد مستضعفان، بنیاد برکت، ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) و سپاه انجام شد که بیش از ۱۸ میلیارد تومان جمع‌آوری گردید و با همکاری خوب بعمل آمده در این قسمت نیز موفقیت‌های خوبی به دست آمد.

وی ادامه داد: در رابطه با پیشگیری و کارهای بهداشتی و درمانی دوستان علوم پزشکی کارهای بزرگی انجام دادند، به سرعت بیمارستان مصطفی با دویست تخت، ایجاد نقاهتگاه با ۴۰۰ تخت و بیمارستان صحرایی نیز در آشیانه بالگرد با ۵۰ تخت آماده شد.

سلیمانی دشتکی افزود: در مرکز امداد هوایی هم یک بالگرد با ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار مستقر شد تا در صورت نیاز به امدادرسانی از این بالگرد استفاده و سرعت عمل بیشتری در این زمینه داشته باشیم.

رئیس ستاد استانی مبارزه با کرونا در ادامه گفت: برای پیشگیری و جلوگیری از گسترش کرونا هم زوار و هم تجارت را در مرز مهران متوقف کردیم و تمام تصمیم‌گیری‌ها و سیاستگذاری‌ها در این زمینه منوط به بررسی‌های کارشناسانه و تایید مقامات مسئول شده است.

وی ادامه داد: مهران اوایل کمتر مبتلا به کرونا داشت، اما در اردیبهشت و خرداد اوج ابتلا به بیماری در این شهرستان بود و من تقاضا دارم که این آمار بیشتر از این نشود و برای این مهم نیازمند مدیریت هستیم.

وی افزود: با توجه به این که نمی‌دانیم چه زمانی واکسن کرونا آماده می‌شود و نمی‌توانیم تاریخ مشخصی برای پایان آن بیان کنیم و بیش از این نیز نمی‌توانیم تعطیلی‌ها را ادامه دهیم، باید اقتصاد و کارهای معمولی را به شرط انجام فاصله‌گذاری اجتماعی و رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سر بگیریم.

استاندار ایلام در ادامه درخصوص این مطلب که تا جایی ممکن است افرادی که کار ندارند در منازل بمانند و در اجتماع فاصله‌گذاری را بیشتر از یک متر داشته باشند، اظهار کرد: در مراسمات الزامی نیست که شرکت کنیم و اگر این گردهمایی‌ها باعث مشکلات برای دیگران باشد ضرورت ندارد که برگزار شوند.

وی ادامه داد: در صورت ابتلای افراد به بیماری حتما التزام داشته باشد که تا ۱۴ روز قرنطینه شوند و اگر امکانات دارند در منزل قرنطینه گردند و افراد دیگر خانواده ارتباط مستقیم با آنها نداشته باشند و اگر امکانات ندارند حتما بستری و تا زمانی که تست مثبت است به جامعه برنگردند.

وی افزود: اگر کسی به کرونا مبتلا شد حتما به بهداشت و درمان و اطرافیان اطلاع دهد و و اگر کارمند است مسئول دستگاه و اگر بازاری است صنوف اجازه حضور وی در محل کار را ندهند.

استاندار ایلام اظهار کرد: در حال حاضر تست کرونا دراستان به ۵۰۰ مورد در روز هم رسیده است، از این رو آمار بالای این روزها بیشتر به دلیل افزایش تست‌هاست و این می‌تواند یک مزیت باشد چراکه افراد مبتلا شناسایی می‌شوند و دیگران را مبتلا نمی‌کنند.

وی در ادامه خطر ابتلا به کرونا را در مراسمات و اجتماعات بسیار بالا دانست و گفت: بارها اعلام شده است که در برخی از مراسم‌های شادی و یا عزا تا ۱۵۰ نفر مبتلا شده‌اند اما متاسفانه همچنان برخی رعایت نمی‌کنند!

سلیمانی دشتکی در پایان تنها راه کنترل و ریشه‌کنی بیماری کرونا را قطع زنجیره انتقال و احساس مسئولیت اجتماعی شهروندان در مقابل هم عنوان کرد و گفت: اگر مردم و مسئولان چون دیگر حوادث و رخدادهای مهم که با سربلندی پشت سر گذاشته‌ایم عمل کنند قطعا بر این مسئله نیز غلبه پیدا خواهیم کرد.