رئیس اداره فنی جنگل‌داری و جنگل‌کاری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری گفت: امسال با صرف هزینه‌ای بالغ بر ۶۰۰ میلیون تومان در مساحت حدود ۱۰۰ هزار هکتار از مناطق بحرانی جنگل‌ها و مراتع، عملیات پیشگیری از وقوع حریق انجام شد.  

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از فارس، علی‌حسین امینی، رئیس اداره فنی جنگل‌داری و جنگل‌کاری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری، در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت: در سال ۹۹ با صرف هزینه‌ای بالغ بر ۶۰۰ میلیون تومان در مساحت حدود ۱۰۰ هزار هکتار از عرصه‌های ملی، مناطق جدید جنگل‌کاری و بحرانی، عملیات پیشگیری از وقوع آتش‌سوزی انجام شد.  

رئیس اداره فنی جنگل‌داری و جنگل‌کاری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان افزود: ایجاد آتش‌بر برای کاهش خطر سرایت آتش در مناطق بحرانی، انجام می‌شود، عملیات‌های اجرایی شامل ایجاد ردیف‌های شخم و فاصله برای جلوگیری از انتشار آتش و احداث ردیف‌های سنگ‌چینی در مناطق بحرانی برای جلوگیری از حریق انجام می‌شود.  

وی اضافه کرد: در مناطق صعب‌العبور که امکان انتقال ادوات و ابزار نیست، علوفه چینی به‌صورت نواری از جمله اقداماتی است که در راستای جلوگیری از آتش‌سوزی در مراتع و جنگل‌های استان انجام شده است.  

امینی برداشت علوفه به صورت نواری در فاصله ۵ متر در مناطق ذخیره‌گاهی جنگلی، قرق به وسیله نیروی انسانی، به کارگیری دیده‌بان‌ها در مناطقی که ریسک آتش‌سوزی بالاست، قراردادن مخازن آب در مناطق کم آب وصعب‌العبور برای ذخیره آب و افزایش گشت و مراقبت را از دیگر برنامه‌های حفاظتی در مناطق جنگلی و مراتع استان عنوان کرد.

وی اضافه کرد: آتش‌سوزی در عرصه‌های ملی خسارت‌های پنهان و آشکار زیادی از جمله از بین رفتن پوشش گیاهی و کاهش تنوع زیستی و حاصل‌خیزی خاک، از بین رفتن جانوران و میکرو ارگانیسم‌های خاک وآلودگی زیست محیطی و... دارد، زمانی که یک هکتار جنگل چند میلیارد تومان ارزش اقتصادی دارد و مزیت‌های زیست‌محیطی آن قابل ارزش‌گذاری نیست هزینه کردن برای پیشگیری از آتش‌سوزی در حد یک یا ۲ میلیارد تومان در کل جنگل‌های استان رقم ناچیزی است که امید است مسئولان در توزیع اعتبارات به این باور برسند