رئیس اسناد و کتابخانه ملی منطقه غرب کشور با اشاره به وجود اسنادی از عصر قاجار، پهلوی و اوایل انقلاب در بایگانی راکد شهرداری همدان گفت: این سندها قابلیت حفظ و حراست به‌عنوان آثاری ارزشمند و میراث گذشتگان را دارد.

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایرنا، علیرضا تکلو  شنبه ۷ تیر اظهار کرد: اسناد باارزشی از اواخر دوره قاجار، پهلوی اول و دوم و سال‌های نخست انقلاب در بایگانی راکد شهرداری وجود دارد و علاوه بر آن پرونده‌ها و مکاتبات اداری قابل‌توجهی نیز در بایگانی‌ها جمع‌آوری‌شده که لازم است با حضور کارشناسان مرکز اسناد همدان ارزشیابی و تعیین تکلیف شوند.

رئیس اسناد و کتابخانه ملی منطقه غرب کشور اضافه کرد: این اسناد پس از انتقال به مرکز اسناد، میکروب‌زدایی و مرمت‌شده و پس از طبقه‌بندی و فهرست‌نویسی از طریق سایت کتابخانه ملی ایران در اختیار محققان و تاریخ‌پژوهان ایران و جهان قرار می‌گیرد.

تکلو گفت: در پی توافق سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران و سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور و استقبال شورای اسلامی و شهرداری همدان از اجرای آن در همدان، بررسی کارشناسی و تعیین تکلیف اوراق راکد شهرداری همدان با همکاری مرکز اسناد غرب کشور در دستور کار قرارگرفته است.

رئیس اسناد و کتابخانه ملی منطقه غرب کشور از اقدام ارزنده شورای اسلامی و شهرداری در راستای حفاظت از میراث مکتوب و اسناد هویت مردم همدان قدردانی کرد و افزود: رفتار فرهنگی و دغدغه مندانه این نهاد می‌تواند الگویی برای سایر نهادهای دولتی و خصوصی برای حفاظت از میراث مکتوب استان باشد که بخشی از هویت ملی کشور محسوب می‌شود.

وی از همکاری اسناد و کتابخانه ملی منطقه غرب کشور با شهرداری همدان در توسعه محتوایی موزه مردم‌شناسی همدان خبر داد و گفت: شهرداری همدان تصمیم به راه‌اندازی موزه و مرکز مطالعات مردم‌شناسی شهر همدان گرفته و زیرساخت لازم آماده‌شده که از منابع عظیم آرشیو ملی ایران برای غنی‌تر شدن این موزه استفاده می‌شود.