در تریلر خوش‌ساخت «سرآغاز» چرخش یک فرفره با دلیل منطقی به معنای بیداری است و واقعیت و اگر برای ثانیه‌ای همین فرفره از حرکت بازایستد، معنای مرگ و نیستی دارد.

همشهری آنلاین - مهدی تهرانی: ۱۶ ژوئن ۲۰۱۰  (جمعه ۲۵ تیرماه ۸۸) فیلم علمی تخیلی و معمایی «سرآغاز» Inception به اکران جهانی راه یافت و کریستوفر نولان پس از کارگردانی آثاری مانند یادآوری (۲۰۰۰) ، بی‌خوابی (۲۰۰۲)،  بتمن (۲۰۰۵)، پرستیژ ( ۲۰۰۶) و شوالیه شب (۲۰۰۸) با کارگردانی تریلر سرآغار به تثبیت نهایی رسید.

داستان فیلم در زمانه‌ای نه چندان دور اتفاق می‌افتد. در هنگامه‌ای که همه چیز با برنامه نویسی‌های کامپیوتری و دیجیتال بدست آوردنی است و اگر آدم تیزهوشی بخواهد از این دم و دستگاه استفاده کند و از رموز ماوراالطبیعه نیز مطلع باشد ؛ آن وقت می تواند کاری کند کارستان . که یکی از آنها رخته به ذهن شخص خوابیده است برای دزدیدن هرآنچه که در آن وجود دارد.

البته بسیاری از اطلاعات اشخاص ، روتین و معمولی است اما اگر اطلاعات ذهنی یک ژنرال بلند پایه نظامی یا یک بانکدار ثروتمند یا یک سیاست مدار پرنفوذ در هنگام خواب به سرقت برود چه ؟ اینجا است که این اطلاعات تمام معادلات را بهم می زنند و تبدیل می شوند به اسلحه ای قدرتمند . اسلحه ای که اگرچه می توان از آن مثبت استفاده کرد اما خب در فیلم سرآغاز قرار نیست همه خوب باشند . اگرچه خبره ترین سارق ذهن و بهترین خواب دزد دنیا که کاراکتر اصلی فیلم نیز هست ، دلایل خاص خود را برای اقداماتش دارد :

یک سرمایه دار و بازرگان کارکشته و بسیار پرنفوذ ژاپنی به نام سایتو (کن واتانابه، او را با فیلم آخرین سامورایی، بیاد بیاورید) به سراغ دام کاب (لئوناردو دی کاپریو) ماهرترین و پرسابقه‌ترین خواب دزد دنیا می‌رود و از او می‌خواهد برای حذف شرکای تجارتی‌اش، اطلاعات مربوط را در هنگام خواب ایشان  بدزدد...

سرآغاز کریستوفر نولان ؛ جنگ رویابین‌ها با خواب دزدها!

سرآغاز کریستوفر نولان ؛ برزخ بی‌روزن یک خواب دزد

نقش و اهمیت کلان فیلمنامه در سینما/ سرآغاز چرا فیلم خوبی است؟