به گزارش همشهری آنلاین، بهروز آقایی در گفتوگو با ایرنا اظهار کرد: کشتی کانتینربر هیزل تعداد ۳۰ دستگاه کانتینر یخچالی و ۹ دستگاه کانتینر معمولی را که همه آنها حاوی محمولههای ترانزیتی از مبدا کشور افغانستان به مقصد بنادر موندرا و ناواشیوا بودند، بارگیری و به همراه ۲۸ دستگاه کانتینر خالی به هند ارسال کرد.
وی افزود: ۱۴ کشتی اختصاصی در دو سال اخیر برای حمل کالای اساسی افغانستان به بندرشهیدبهشتی چابهار در سیستان و بلوچستان وارد شده که فقط پنج کشتی حامل گندم اهدایی دولت هندوستان به این کشور امسال وارد این بندر شده است.
مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان گفت: با وجود دو بندر شهید بهشتی و شهید کلانتری امکان پهلوگیری، تخلیه و بارگیری کشتیهای اقیانوسپیما و همچنین رونق ترانزیت و صادرات در جنوب شرق کشور فراهم شده است.
وی ادامه داد: بندر چابهار در سواحل زیبای مَکُّران به عنوان یکی از بنادر مهم کشور و بزرگترین بندر اقیانوسی ایران در خارج از تنگه هرمز از موقعیت بسیار خوب راهبردی در یک چهارراه جهانی برخوردار است که میتواند موجب توسعه تجارت و حمل ونقل جنوب شرق کشور شود.
آقایی با بیان اینکه بندر چابهار یک فرصت طلایی برای کشور افغانستان در زمینه صادرات و ترانزیت کالا محسوب میشود، اضافه کرد: یکی از اهداف ساخت بندر شهید بهشتی چابهار و هزینه بیش از یک میلیارد دلاری دولت، توسعه محور شرق و توسعه روابط تجاری، اقتصادی و بازرگانی میان ملتهاست.
وی افزود: با توجه به مشکلات موجود در مرزهای مشترک افغانستان و پاکستان (تورخم و چمن) و تمایل تجار افغانستانی به ارسال محمولههای صادراتی خود (شامل تره بار، خشکبار و مواد معدنی) به سایر کشورها از طریق بندر چابهار، راهاندازی مسیر ترانزیتی چابهار - میلک فرصت بسیار مغتنمی برای سیستان وبلوچستان به منظور استفاده از ظرفیتهای ترانزیتی مسیر چابهار - میلک خواهد بود.
مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان اظهار کرد: چابهار با توجه به تخفیفهای در نظر گرفته شده، ارزانترین و با صرفه ترین بندر در بین بنادر حوزه خلیج فارس و دریای عمان برای ترانزیت و صادرات کالا محسوب میشود.